justbeccca

Varg i närområdet!

Kategori: Allmänt

Först vill jag börja med att berätta för er att jag har kommit på nu vad det är för konstigt med Akhela. Hon är inne i sin första slyngel/trots period som dessutom innehåller seperationsproblem. Måste vara första gången med allt. 
En sväng där trodde jag hon aldrig någonsin skulle komma in i denna period, för normalt sett har många redan upplevt en lite mindre tidigare i av valps uppväxt. Men inte jag, akhela kör allt på en och samma gång. 
Så just nu är det enbart kopplade promenader, med utställnigsträning och apportträning, samt fotgående vi håller på med. Pallen tar fram hennes värsta sida och ha henne lös tänker jag inte just nu. För då blir vi bara ovänner.. Ännu mer.. Och jag tränar även väldigt mycket att gå fint i kopplet nu. Jag är envis som en åsna och tänker inte ge mig förens hon förstår vad jag menar. Även om det tar 3 år! Men visst hon kommer få vara lös också, men hon ska även lära sig gå fint i koppel. Finns inget värre en en dragig hund. Hatar det! 
Akhela spenderade några timmar med David i lördags.. haha!!
 
Fick även veta under kvällen att det har rapporterats in vid två olika tidpunkter till länsstyrelsen det senaste dygnet om vargar på Färjestad, alltså knappt 4 kilometer från oss. Svärmor bor även mitt i detta. Där hundarna löper lösa på helgerna och har det bara underbart. Får se hur Atos beter sig till helgen när han åker till svärmor(är med David där). Atos är så tydlig i sitt kroppsspråk när varg finns i området eller har funnits det senaste dygnet. Jag har ju trots allt fått haft chansen att läsa honom när vi haft varg runt oss vid spårning. Även utanför David andra garage och även i skogen under älgjakten. Så jag har lärt känna Atos på ett väldigt väldigt bra sätt. Dock ett sätt som man själv ändå önskar att man inte skulle behöva göra och specillet inte inne i stan. 
Nu blir det ju inte så mycket skogpromenader den närmsta tiden här, dessa vargar har synts till på natten och även på förmiddagen. Så de är ju inte precis skygga. 
Ni får gärna dela med er av eran åsikt om varg. Jag är varken för eller emot. Jag tycker vi mer ska tänka oss för hur vi hanterar dessa individer och hur vårt samhälle kommer se ut om 10år om det fortsätter så här. Jag kan erkänna, precis som många andra att SGT kommer att öka, det vet jag med mig att jag även skrivit tidigare. Men nu, nu finns de så pass nära stadskärnan. Så det dröjer inte länge innan de är mitt inne i stan. Vargar är anpassningsbara rovdjur. En ständig förändring för dem kräver att de ska kunna anpassa sig och som ni ser, så gör dem det. Vilket betyder att vi människor är inte farliga längre i deras ögon. Vi är mer ett hinder för att komma åt maten.. 
Ne nog om varg. Ville meddela mina läsare som bor i stan om detta bara. Tråkigt om något skulle ske. 
 
Akhela har idag skällt varje gång vinden blåst, då välkomstskylten på dörren har slagit emot och hon trott att någon kommer till henne. 
Atos har skälltut/flörtat med en hare idag. Först var han över lycklig och när haren inte kom till honom utan sprang åt andra hållet blev han skit arg. Riktigt dålig stil av haren måste jag säga. haha!! 
Matte har pluggat, bakat sin livs första rulltårta, ätit bananpannkaka, städat, gått två långisar och lekt i snön. För här, här snöar det inge med uppehåll på några timmar. Imorgon är det även sista dagar för Atos på medicinen. Dock så idag och igår har Atos känts mer neråt igen. Alltså inte detta explosiva arga Atos som var framme, utan mer deppig. Inte alls lika leksugen. Men vi får ge det några dagar. Han kan ju också ha dåliga dagar, precis som oss. 
 
///Becca
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: