justbeccca

Parning mellan Akhela och Viktor

Kategori: Hundar

Torsdagen den 4/2 hade Akhela tid hos veterinären för progrestronprov. Det är ett prov man kan ta för att se vart tiken är i löpet. 

För att förklara detta enkelt: 
Vid höglöp behöver tiken ligga på: 15 
För ultimat parning behöver tiken ligge på: 30. 

Så torsdagens provsvar kom snabbt, då Färjestads smådjursklinik klenare som akutprov(antagligen därav högre pris). Då man får svar efter en timme. 
Akhelas prov låg på: 0,4... 
Så det var bara att beställa ett nytt, tillsammans med veterinären och min uppfödare bestämde vi att vi tar ett nytt på måndagen den 8/2.
Provsvaret kom och det låg på: 9,6. Då fick vi valen: 
1. Ett nytt prov på onsdag morgonen
2. Åka iväg och hoppas på parning på onsdag och torsdag.

Vi valde med hjälp av min uppfödare det senare valet. 
Så jag tog med mig tjejkompisen Milla och Akhela i bilen på onsdags morgonen för ett dygn i stockholm(Arlanda). 
Blev snarare ett dygn i bilen. 

Det var nämligen så att hanen vi skulle haft från början vart sjuk hastigt. Så vi fick hastigt byta hane. Men lugn, jag förlorade inget på det. Jag har fortfarande linjerna jag vill ha som jag är otroligt nöjd med. 
Så hotellet som var bokat ligger vid Arlanda, Best Western Arlanda hotellby. 
Helt okej hotell, dock ogillade jag skarpt att det inte framkom att se tog avgift för djur och vilken summa.. Utan det fick man veta vid incheckning och betalning.. 
Sedan fungerade inte ett våra kort till rummet på hela dygnet och tillsist två timmar innan vi skulle checka ut, samtidig som Milla stod i duschen och jag bar ut väskor i bilen. Så slutade vårt enda fungerande kort att fungera! Gha!!
Löste det med hjälp av en städerska dock, som tur är. 
Så hotellet får inte se bästa betygen.. 

Vi checkade in på hotellet vid 12.30, lämnade väskor och sånt. For in till Knivsta centrum för att finna något att äta. Lättare sagt än gjort, men fann till slut en pizzeria. 
Sedan for vi till Statoil för att möta upp min uppfödare som även äger hanarna. 
Väl uppmött åkte vi till Åliwers gamla fodervärd(som för vår skull passade honom). 
Vi försökte med parning i cirka 2 timmar innan vi gav upp och konstaterade att han inte mår bra. Dagen efter var han till veterinären och fick konstaterad: kraftigt förstorad prostata. 
Uppfödaren och jag bollade fram och tillbaka och bestämde att vi tar en annan hane, fanns två tilltänkta när vi lämnade Knivsta, men ena uteslöts ganska snabbt. Då en annan uppfödare ville ha honom och min uppfödare vill inte bryta det hon lovat. 
Så vi hamnade i Västerås, hos Viktors fodervärdar. Super trevliga och öppna. 
Kändes verkligen jätte bra, både med Viktor och med fodervärdarna. 
Viktor har jag följt sedan jag köpte Akhela och det var extra roligt att få komma honom nära. Han är en trevlig, lättsam, vaksam herre med stabilt psyke. Man kan gott sagt säga: Han har alla tassarna på jorden. 

Akhela fattade tycke för honom, och härjade ytterligare innan parningen skedde. 
Allt gick lätt och smidigt, smidigare än man trodde med två förstagångare. 
Uppfödaren guidade oss igenom allt som skedde och hur vi skulle göra på torsdagen, då hon ej kunde medverka. 

Milla och jag for till hotellet(1,30h resetid tillbaka). 
Matade Akhela och sov. 
Vaknade 8.30, rastade Akhela, gick och käkade frukost, gav Akhela frukost, duschade och packade in oss i bilen. 
Vi for till Eriksbergsshoppingcenter i väntan på att tiden skulle gå. 
Vid 14.10 var vi tillbaka hos viktor och vid 15.15 hade vi åkt. 
Allt gick smidigt igen, hundarna härjade lite och sedan var de igång. 1 min längre hängning. 13 min på torsdagen och 12 min på onsdagen). 
Jag fick mer information om Viktor för att skriva i annonsen och några bilder. 

Nu är det denna jobbiga väntan på att gå reda på pm det är några bebisar där inne. 
Akhela hålla lugn just nu, hon får lugna promenader, lite kortare än vanligt och hon tränas i enkla moment. Så som stadga, hålla fast och störningsträning i hantering. Allt är stilla. 

Hon har precis klivit ur löp och har varit konstant trött sedan vi landade hemma i torsdagskväll. 

Samtidigt som vi väntar på ultraljudsdags så väntas papprena från SKK om vårt kennelnamn. 
Nu är det publicerat i Hundsport och vi håller tummarna hårt för att slippa krångel. 
För vi vill gärna kunna bygga en fin och bra hemsida till våra blivande valpköpare och våra förhoppningsvis blivande vackra bebisar. 

Vill ni se annonsen? 
Jag älskar bilden <3

Parning gjord v.6 2016 mellan
C.I.E DK V-13 NO V-14 NORD-15 SE JV-13 SE V-13 
Lockfågelns Dodge Victory
SE47025/2012

SE V-15 SE VCH 
Lockfågelns Barbera D'Alba Piani "Akhela"
SE30231/2013

Valparna beräknas runt V.15
Chans till långhårig finnes, mamman är jaktmeriterade i fågeljakt och pappan används i praktisk jakt på allt utom viltsvin. 
Pappan kommer gå Eftersöksgrenarna sommaren 2016 och siktar på jaktprover till hösten. 

Pappan är i början av sin karriär och har hittills använts mycket i utställning samt i praktisk jakt. Han är testad i drag. 
Han har stor vattenpassion och bra viltintresse. En skarp nos, bra arbetsvilja, stabilt psyke och miljöstark. 

GK anlagsprov i viltspår. 

Mentaltestad:

Barbro Börjessons protokoll 2013

HD B


Mamman är i början av sin karriär, hon tränas i tävlingslydnad, agility, jakt och drag. Huvudfokus på jakt och drag. Mamman används även i eftersök på skadad klövvilt. 
3x 1:a pris i viltspår
1x 2:a pris fält 
Mentaltestad:
Barbro Börjessons protokoll 2014

HD A
ED 0

Slutspurten på kennelnamnsansökan pågår. Sista beskedet kommer mars 2016. Även då hemsida. 

Vill ni läsa mer om båda föräldrarna så länge, finns information på Lockfageln.com Kenneln där båda mamman och pappan är ifrån och som äger pappan till kullen. 
Pris: 13.000kr

///Becca 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: