justbeccca

Stockholm 12/12

Kategori: Hundar

I helgen som var åkte husse, jag och Akhela på fredagen till Stockholm. För att på lördagen spendera den även denna helg i hundenstecken. 
Det var nämligen dags för årets höjdpunkt, Älvsjömässan

Akhela är som sagt en weimaraner, som tillhör grupp 7-stående fågelhundar. Dessa gick på lördagen, för en vad jag hört bra domaren. 
Min uppfattning är helt annorlunda. 
Men det återkommer vi till senare. 

Hur som helst, Akhela var inte alls på sitt normala Stockholmshumör. 
Tror flickan har blivit precis som sin matte: skogen, fält och landet är bäst :-)
Efter 3 timmar i bil på fredags eftermiddagen var vi framme, hungriga och trötta. Så vi lastade ur bilen i Davids systers lägenhet på Kungsholmen och sedan tog vi en promenad bort till det stället vi ville äta på. Men tji fick vi när vi kom dit och stället var borta. 
Så efter lite prat och samtal till svägerskan, bestämde vi att handla på Ica. 
David sprang in och jag och Akhela vandrade runt i den lilla parken utanför, det enda som var grönt i området. 

Efter mat, dusch, promenad så var det sömn dags. 
Akhela hade svårt att komma till ro, då lägenheten är lyhörd och ligger först av alla. Så alla som kom hem från krogen passerade den. Vilket betyder att varken hon eller vi som bra den natten. 

Lördags morgonen, klockan ringer och jag var självklart pigg som en lärka. 
Varken Akhela eller David var det. Men upp kom dem och i ordning blev vi alla. 

Väl framme på mässan gick vi in framsidan som alltid. Sedan fick vi gå runt allt för att ta oss till vår ring i hall C. 
Akhela bytte klass, från öppen till jaktklass. Dock efter lite argumentering.. Ska man sitta i ringen, så ska man även ha koll! 
Tack vare allt krångel, så vart vi in kastade i ringen. Kändes otroligt oförberett. 
Väl inne tyckte Akhela att se var helt okej att: hoppa på mig, skälla på mig, kräva godis och välta alla siffer skyltar. 
När det väl var vår tur för bedömning, så var Akhela och jag absolut inte synkade.
Hon stod inte 100% bra, sprang dåligt(halt golv) och ryggade för domaren. 
Men ptja hon fick excellent, blev 4:a i jaktklassen. Utan CK tyvärr. 
Okej kritik, men för första gången fick Akhela order trång.. Upprepande gånger... 

Men Akhela fick excellent, hon bet inte domaren, hon uppförde sig bra bland alla hundar. 
Fick träffa, mamma, bröder och sin blivande fästman. Lockfågelns Åliwer. 
De kom väldigt bra överrens och jag verkligen gillar honom. 
 
Nu blir det inga fler utställningar som det ser ut. Mydog missade jag anmälan, även den förlängda... 
Sedan är det ingen bra i tid och inom rimligt avstånd innan parningen. 
Emellan parningen och ultraljudet vill jag inte åka till några utställningar. Då jag inte vill riskera något(överbeskyddande). 
Så vi får se när vi är tillbaka i ringen igen. Vi satsar på ransäter i sommar i alla fall. 

//Becca 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: