justbeccca

Vårt livs första fältprov

Kategori: Hundar

Den 4/12-2015 hoppade Alexandra, jag och Akhela in i bilen 05.00 och for till Långtora för att Akhela och jag skulle göra vårt livs första start på fältprov. 

Nervös var jag inte, då jag mer såg det som en träning. 
Jag har aldrig ens varit och tittat på ett fältprov. Så de fick liksom instruera mig under tiden. 

Vi var 5 startade ekipage och en domare som var skytt. 
1 unghund och 1 bracco tillsammans med 3 weimisar i öppenklassen. 
 
Alla domare gör olika på sina prov. Han vi tränar för kör 10 mins släpp och den vi gick prov för körde 20 mins släpp. 
De släpps två och två. Så man täcker av ett varsitt område av fält/skog. 

Först ut var unghunden och braccon. Det var riktigt kul att se dem jobba, samtidigt som en av öppenklassarna Micke berättade för mig vad som hände och  hur allt gick till. 
Micke har moster till Akhela och är aktiv i Svenska Weimaranerklubben. 
Jag kommer tyvärr inte ihåg om någonsin dem fick fågel redan då, jag var för upptagen för att hinna se det. 

Efter 20 minuter var det daga för nybörjar hundarna i öppenklass. 
Akhela och Embla. 
Vi fick instruktioner och började gå, domaren var super snällt mot mig och ville verkligen se Akhela. Så han gav tips att gå åt ett håll. Tyvärr fanns inga fåglar där. 
Embla däremot fann fågel ganska snabbt, men lyssnade inte på pipan. Så hon fick för lång eftergång(sprang längre än 25 meter efter fågel). 
Detta var cirka 15 min in i släppet. Akhela satte sig ned självmant när fågelreste sig, så redan där kände jag en stor vinst i framgång med henne. 
Innan ägaren fick tag på Embla så hann hon och Akhela börja leka på fältet. När hon kopplats släpper Akhelas moster Zelda med henne. 
Akhela försökte leka snabbt, men återgick till arbete. 
Vi kom ned till en väg och där fick vi koppla dem för att byta sida. 
När vi släppte igen så var Akhela redan inne i lekmod. Så domaren och Sören(han vi tränade för i nov) bad mig koppla kela och sedan gav mig instruktioner hur jag skulle göra vid nästa släpp. 

Sedan gick det ett tag, gick igenom alla hundar som var kvar. Tyvärr diskades braccon också på grund av eftergång. 
Så nu var vi tre hundar kvar. 
Akhela släpptes nästa gång ensam i skogsparti. 
Där jag lärde mig mycket också.
Så som man får inte kalla på hunden om  den försvinner. Då den kan stå för fågel. Då får man gå och leta upp den. 
Akhela spårade fasan och reste och jag fick stopp på henne i tid. Tyvärr var vi inte berädda, så det var inget skott tillfälle. 
Men häftigast är nog att se en stående fågelhund spåra en så kallas löpare. De smyger-ställer spåret. 
Alltså det går inte att beskriva på ett bra sätt med ord hur häftigt det är. 

Efter skogspartiet kopplades Akhela och vi gick alla till voljären, där unghunden gick in först. Ställde, reste och fick skott samt apportera fasan. 
Sedan var det zeldas tur, samma visa där. 
När Akhelas tur blev så hade det kommit ut fåglar på marken igen. Så vi sökte av två mindre skogspartier och sista fann hon rapphöns. 
Hon ställde, reste och stannade när jag väl skrek stanna. 
Domaren skött i luften och jag tänkte: japp, nu var detta över. 
Men så var inte fallet. Han bad mig koppla kela och ta med henne.
Han vad mig sätta henne ned, koppla loss henne och ta några steg ifrån henne. 
Sedan gick han längre bort, sa du skickar på mitt tecken. 
Därefter kastade han fasanen i luften och sköt. Gjorde tecknet och Akhela sprang och hämtade den. 
Tog en fuling runt mig och satte sig 1,5m ifrån mig. 
Jag fick kommendera henne släppa fågeln några gånger och tillsist hade jag den. 

Akhela gjorde är utmärkt jobb! :-D
Låt mig även tillägga att sista söket, låg fasanen vi använde till kastapporten i domarens ryggficka. Ni kan ju gissa att Akhela hade problem att släppa det. Menar: "varför ska jag söka när ni redan har en åt mig?" Hahahaha

Väl inne i stugan under lunchen gicks poängen igenom. 
Akhela fick:
10 på apporten och 5 på fältet. 
Sedan räknades poängen ihop med eftersöksgrenarnas poäng. 
Akhela fick 130 poäng och med det ett 2:a pris på fält!!
Vår första start någonsin och hunden tar sig ett 2:a pris. WOW! Så häftigt. 

Nu ska vi fortsätta träningen och siktar på ett 1:a pris. Vi vill i alla fall bara ha ett sådant. Sedan är jag nöjd. 

Men nu över jul, då får lillan ha semester och  njuta av vintern innan vi drar igång igen innan parningen. 
För nu, nu är det bestämt helt och hållet. 
Info om hanen kommer och ni kommer ha chansen att kunna ställa frågor och få kontakt information. 

Jag ser verkligen fram emot 2016, den har så mycket att erbjuda :-D
/// Becca


Kommentarer


Kommentera inlägget här: