justbeccca

Beställning av valp

Kategori: Hundar

Ibland får man ganska konstiga mail när det kommer till såna som är intresserade av att köpa valp. 
Speciellt när det kommer till min ras. 

Hittills har det dykt in några sådana och antar att det inte kommer ta slut ännu heller. 
Ni kan få några exempel 

1. Otroligt vackra hundar, skulle gärna vilja köpa en. Men kommer den vara lika vacker? 

2. Jag vill kunna ha min jakthund lös på vanliga promenader men även kunna jaga med den. Går det få det så? 

3. Kan jag få köpa en valp till halva priset? 13.000kr är ganska mycket för en valp med ett extra papper. 

4. Kan jag få hämta innan valpen är 8 veckor? 
Jag har hört att från att se är 6 veckor så  klarar de sig utan mamman och att jag skapar starkare band om jag kan få valpen redan då. 


Ja som ni ser, detta är bland de värsta jag fått. Jag skulle kunna fortsätta men jag orkar seriöst inte. Jag blir faktiskt ganska arg över att folk inte läser på innan de mailar en om valpköp. 
Är man intresserad, har bestämt sig för en ras. Ja då borde man ha läst på om just den rasen. Haft kontakt med olika uppfödare och förhoppningsvis träffat någon/några hundar från rasen.

Weimaraner är absolut ingen accosiar och visst de är grymt vackra, men de är också krävande. Det räcker inte med promenad runt kvarteret, eller 5 långa promenader om dagen. De behöver få använda sin otroligt intelligenta hjärna också för att må bra. 
De mår bäst när de får jaga, både använda hjärnan och kroppen fysiskt. 
 

Nu har det i alla fall gått 1,5 vecka sedan första parningen och det betyder att det är cirka 1,5 vecka tills vi kan göra ultraljud. 
Akhela har blivit lugnare, hon väljer hellre sömn framför lek. Men hon tackar inte nej till lösspring i skogen eller lydnadsträning i snön. Snarare tvärtom, hon är för het i det. Så det övergår till frusterations skall... 

Så just nu försöker jag finna vägar till att kunna träna henne på ett lugnt och sansat sätt med en så pass bra belöning men ändå inte för högt värde. 
Så jag man kan säga att jag har ett heltids jobb just nu. 


///Becc

Kommentarer

  • Josse säger:

    Hahahaha 😂 jag tror jag dör 😂😂😂

    2016-02-22 | 10:25:48

Kommentera inlägget här: