justbeccca

Nyårsafton

Kategori: Allmänt

Då var den värsta dagen på året över. 
Inte bara för oss med djur, utan även för rädda människor. 
Som jag sa till många igår att visst jag bor i ett område med många barn i och självklart vill de skjuta. Men utanför min dörr behöver dom inte vara. Bara av ren respekt att jag inte vill att chansen att få en fel skjuten raket in hos mig. 
Men fram till 19.00 var det ingen utanför mig exakt. Dock längre ner på stora parkeringen, men inget jag kunde se människorna. 
Klockan 19.00 gick vi ut till bilen för att åka ner till Josse och Håkan för att äta god trerätters, som visade sig vara fyrarätters. 
Självklart sköts det nere på planen nedanför oss och vem fick panik? Jo Atos, han går super bra i jakt och han kan hantera cirka tre smällare på raken. Men när det blir fler, så funkar det inte. Då är det inte bara ljudet utan ljuset. Kommer det en smäll så tittar han upp. Så han är fullt medveten om att det ska komma ett ljus. 
Iår var han mer stressad än någonsin. Men i bil la ha sig och sov. 
Vid 22.30 åkte vi ut, så Atos kunde få slappna av mer. För oavsett om vi spelade musik, hade nerdraget och pratade så kunde han inte slappna av ordentligt. 
Texas bosatte sig inne på toa. Baily låg i sängen i sovrummet, lite smått stressad. Tia kunde inte riktigt bestämma sig om hon skulle bry sig eller inte. Akhela, hon var så obrydd. För henne var det en helt vanlig dag. 

Vi åkte ut dit vi brukar åka på nyår nu förtiden, hynboholm. Där är det typ en mur på flera kilometer som det inte skjuta något på. 
Alexandra, mamma, David och jag stodoch  pratade om hur krig är, hur mycket som faktiskt påverkas. Inte bara sällskaps djur, utan även djuren i skogen, vår miljö, människor, barn och husdjuren. 
Konsekvenserna av någon minuts glädje. 
Nu säger jag inte att vi ska ta bort fyrverkerierna helt och hållet. Men låt inte privatpersonerna ha egna. Ha bestämda tider på nyårsafton som det skjuts på. Inte flera veckor innan och efter. Man kan väl ge alla en rättvis chans. Vi tar ju faktiskt in krigsflyktingar, som garanterat återupplever något av de värsta på nyår. Många förlorar sina älskade djur, barn är livrädda och chockade. Nje, för mig är konsekvenserna värre än det vackra i skjutandet. 
Men jag själv inte vill vara en av dom ägarna som står och säger att vi absolut inte ska ha detta. För jag tycker det är vackert, men vi kan väl försöka komma fram till en hållbar lösning, för allas parter. 

Jag tycker att detta nyår var lugnare än förra nyårn. Men jag kan känna någonstans att jag gärna vill kunna sitta i min soffa och titta på nedräkningen på tv och skåla in nyaåret hemma. Jag är inte ute efter att supa nig redlös eller ens dricka alls. Ne sånt är inte riktigt för mig. Utan jag vill bara kunna vara hemma. 
Jag får väl helt enkelt nästa år fixa något på surfplattan så jag kan kika i bilen. För mina djur kommer först och det är inte ska värden att sitta i bilen med mina djur. Så länge dom är trygga är jag det. 
Men jag känner med er alla där ute som har haft en hemsk nyår, både människor och  djur. 

Här är den sista rätten vi fick, allt är ätbart. Tobleronemoss i en choklad ätbar skål :-D dock orkade ingen äta upp, då vi redan hade ätit tre rätter innan. Hehe 

Hur var din nyår? 
///Becca 




Kommentarer


Kommentera inlägget här: