justbeccca

Veckans träning är planerad!

Kategori: Hundar

I söndags lyckades jag få till ett bra schema för veckas träning. Inte det roligaste, men det mest behövligaste som finns. 
Akhela har ju börjat med en del dumheter i vissa delar i träningen. SÅ som sitt-stanna kvar inte längre gäller om inte odet nej är inblandat. Samma sak med ligg. 
Så därför har vi börjat om med detta. 
Så våran fokus ligger på detta, att verkligen befästa orden sitt och ligg utan massa "extra" kommandon. 
 
Sedan har vi börjat med "meditationspromenader". Vi går alltså riktigt riktigt sakta fram, där budskapet om att enbart gå utan sträckt koppel verkar ge otroligt mycket än att hålla på med massa annat, så som klicker, godis osv. I vissa lägen funkar helt enkelt inte "den positiva belöningsmetoden" enbart. Utan med en hund som akhela ger jag henne just nu inget annat val än att gå bredvid mig. 
Utöver det så är även Sitt vid rörelse av annan varelse(t.ex. katt) börjat befästa sig. Nu tränar jag också med boll inomhus. Så det är inte enbart på katter. Men jag kunde igår verkligen se en skillnad på 2 veckors varierande träning på katt i rörelse. Akhela satte sig snabbt och hade bra fokus på mig samt katten. 
 
Så som ni ser kommer våran träning se ut så här ganska länge. Självklart kommer det någon enstaka gång något annat pass. Men detta är grundmålen de närmsta 2 veckorna. Då tänkte jag utvärdera och sedan ta det där ifrån. 
 
Så idag är det tisdag och det är dags för klubben. Ni kanske kan gissa vad vi ska träna på? :P hehe 
Innan träningen ska jag hämta upp lite tygdelar jag fått och gå en runda i skogen med två övertaggade hundar. Det behövs verkligen! 
 
///Becca

Kommentarer


Kommentera inlägget här: