justbeccca

Vill lägga till på nr 1. Berätta om din hundras

Kategori: Hundar

Jag låg igår och tänkte på fråga 1, berätta om din hundras och då slog det mig. Jag kan kopiera hela rasbeskrivningen hit, och ni skulle trötta bara av att läsa första raderna. Jag menar är man inte intresserad av rasen i sig så går man ju inte in och läser på SKKs rasbeskrivning. 
Men där emot finns det saker som är väldigt genomgående i rasen som inte skrivs ut så mycket. 
Så som att alltid ha kroppskontakt, känner inte en enda weimis som inte på ett eller annat sätt vill helt känna kroppskontakt hela tiden. 
När de tigger, så kommer tassen, gärna på ett ben eller foten. Lite försiktigt stirrande på husse, matte eller besökande och sedan smygs tassen upp i rätt höjd för att sedan plocja fram valp ögonen och få ur sig ett litet försiktigt ljud. Åh jag avlider så gulligt det är, men samtidigt så irriterande. Det måste vara en nedärvd metod som alla weimisar kan. 
Nästa egenskap är, stirrandet. Alltså de kan sitta och stirra på en hur länge som helst(inte dregglandes). Tittar du på dom och gör dina ögon större samtidigt och sedan minskar dom, så kan du se hur de härmar dig. Samtidigt som de öppnar upp ögonen så lutar huvudet sakta men säkert bakåt :) HAHA! 
De är pratsamma och arbetsvilliga, fulla av energi och vikigt att lära dom av och på knapp. Akhelas avknapp är famnen. Får hon ligga i famnen, eller i knät så lugnar hon sig snabbt. Vet inte hur det kommit sig, men hon bara blir så tvär lugn. Påknappen leksaker, träning, lek med matte eller husse. Hon har många påknappar. Vilket jag själv anser väldigt bra då jag kan skifta och variera i träningen. 
 
Jag kan tyvärr inte dela med mig om den fösta bitfasen när tänderna byts då det var då akhela var skadad och bar munkorg förutom vid måltid. Men nu är hon inne i en bitfas igen och mesta dels är det protester. Vet inte riktigt vad alla handlar om, men hon hittar på mesta delen av hyss när vi inte är hemma. 
Wemisar är smarta, men kan vi vissa lägen se hur de planerar. Men tyvärr inte alla gånger. Som när Akhela visade sin nya talang med att öppna och stänga garderobsdörrar. 
 
Weimisar är envisa och ihärdiga. Som när Akhela var bebis. Vi skulle lära henne att sova i egen säng. Tror ni det gick? Vi gick och la oss vid 22-23 och akhela skrek fram till 03-04 på natten. Visset så hade david semseter men det kändes inte helt okej mot övriga grannar. Så det slutade med att hon fick ligga i sängen och självklart så var hon knäpp tyst då. 
Vill hon något så ger hon sig inte, förens antningen 4 timmar senare eller om matte ger upp. Vilket matte inte gör, därför vet hon att det tar 4 timmar. 
 
Weimisar är varma av sig, alltså koppstempen är ganska så hög. Trots deras korta päls, så utger som sådan stark värme. Helt underbart för den frusna, lite jobbigt för den varma ägaren. Jag älskar det, brukar ligga och krama på Akhela på nätterna, som min lilla nallebjörn. hihi
 
Av egen erfarenhet så vet jag faktiskt inte alls vad jag skuklle göra under dagarna om jag inte hade Atos och Akhela. Speciellt Akhela, hon ger mig så mycket att göra både positivt och negativt. 
Jag kommer säkert komma på mer saker, men nu är det allt som jag kommer på hittils och även det jag skrivit tidigare. 
///Becca

Kommentarer


Kommentera inlägget här: