justbeccca

Snö, lek, spår, apport

Kategori: Hundar

Dagen har bestått av en långis på morgonen/förmiddagen. Råkade bli längre än planerat på morgon promenaden och det slutade med att vi var hemma 11.
Mötte även på en kvinna i skogen som först enligt mig var fruktansvärt otrevlig och jag blev skit arg tillbaka. 
Som ju mer vi pratade kom fram till att ingen ville den andra illa. Haha! Så fel allt kan bli. 
Hon ville upplysa mig om att man inte får ha hundar lösa i elljusspåret, då hon såg att jag först hade Akhela det. 
Men sedan kom hon nog på sig själv med att hon aldrig mött mig med lös hund. Utan jag har Akhela lös där jag kan kontrollera omgivningen. Alltså där jag har uppsikt. I varje kurva går Akhela fot(lös). 
Jag själv blev fruktansvärt irriterad över att hon fick fram att hennes ena hund är magsjuk, men går ändå där andra hundar går mycket. Men hon la till sedan att han inte bajsat på ett dygn så han är på väg att bli bättre. 
Hur som helst så avslutade vi mötet som vänner. 


Efter lunch bestämde jag mig för att godisspåra med vovvarna, för det är så fint och underbart väder ute. 
Så innan vi gick ut fick Akhela träna lite med Apportblocket och sedan gick vi ut i skogen(toppen att bo så nära).
Akhela fick ett löngre med två vinklar(måste tänka till nästa gång mer). Hon fick mycket godis i spåret. Men tror ni hon åt det? Ne hon tog börjans godis, sedan det fjärde i spåret och målgodiset. De andra 20st kunde kvitta. 
Plus på det la jag nog vinklarna för nära för hon små gena lite, men tog spåret ändå väldigt fint, för att vara tredje gången. Måste dock få henne lugnare innan. Tror hon är så "vimsig" i spåret för hon är så uppspelt.

Atos spår var längre, i jobbigare terräng och mindre godis. Varför Atos får godispår är för att han själv inte är så värst intresserad om det inte är klöv eller blod. 
Han fick godis i början, en i vinkeln, en på en stig och sedan i målet.
Atos är metodisk och noggrann. Han är super duktigt på det han gör. Matte kan inte vara nöjdare med honom :-) 

Mitt uppe i allt detta, så gick Akhelas koppel sönder. I knäppningen. Låt mig även tillägga att kopplena är köpta i måndags.. Så 4dagar höll Akhelas, Atos koppel är 25mm brett och har en bra knäppning. Akhelas var 18mm brett och samma storlek på knäppningen. Antagligen blev trycket inte lika fördelat på knäppningen, så skiten gick sönder. 
Ska åka in senare och skälla på dom. 
Jag skulle aldrig köpt de kopplet, visste redan när jag köpte det att det inte skulle hålla.. Åh! Har aldrig varit med om ett koppel gå sönder så fort!! 

Nu är det dags för att äta mat ocj sedan är det dags för dagens andra pass för Akhela med pallen och bakdelskontroll. 

///Becca 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: