justbeccca

Föräldrar, barn, hundar och hundägare

Kategori: Hundar


Jag lär mina hundar gränser och hur man ska bete sig. 
Hur gör du med dina barn eller dina hundar? 

Vet att jag många gånger startat diskussioner på min egna fb med föräldrar och hundägare angående detta med barn och hundar. 
Just på grund av detta problem, att det inte sätta regler på barn och hundar som ska leva tillsammans. 
Jag vet med mig att mina föräldrar lärde mig när jag var mycket liten regler kring våra egna hundar och även andras. 
Så varför är det så svårt i dagens samhälle att göra samma sak? 
Är det lättare idag att skylla på hunden, för att man som förälder inte vill inse att man faktiskt inte gjort ett "bra" jobb? 
Eller som hundägare?

Jag har sagt klart och tydligt att inga barn kommer nära mina hundar om inte föräldrar kan garantera att de har koll på sitt barn. Alltså ska barnet respektera hunden, inte dra i den, skrämmas eller slå mot den. 
Det handlar om att jag vill skydda mina hundar, jag ger mina de bästa förutsättningarna att kunna umgås med barn. Där både barn och hund får bra upplevelser. 
Skulle en förälder bli förolämpad av mitt skyddande av mina hundar, så bli det då. Jag är inte ute efter att skapa en konflikt, snarare tvärt om. Detta är för att vi alla ska kunna existera tillsammans. Utan att något händer någon av hund eller barn och jag tycker att det borde ligga nära hjärta vare sig man är förälder eller hundägare. 

///Becca 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: