justbeccca

3. Renras eller blandras?

Kategori: Hundar

LÄTT! Båda! 
Jag ägar båda, så jag säger inte den ena är bättre än den andra. Tycker man inte ska ens yttra sig förens man faktiskt har ägt båda. 
Det jag där emot kan säga är att jag tycker båda avlarna innehåller mycket sjuka. Som jag skrev på ett forum häromdagen där någon började klaga på blandras aveln var: Man kan inte peka åt ena hållet utan att peka tillbaka på det andra. 
Det finns super duktiga, engagerade och planerare inom båda avlarna. Men det finns även de där som förstör och det är ju faktiskt de där som förstör som faktiskt får mest uppmärksamhet. 
Jag sticker inte under stolen med att Atos kommer från en tjuvparning, eller att jag är skit nöjd med Akhelas uppfödare. Ne verkligen inte. Varför jag ska göra det? 
Jag tycker även om Atos uppfödare och jag får all information jag behöver. Jag vet hur pappan, mamman, syskon, farfar, farbror, faster osv mår. Så där skiljer sig inte uppfödningen så mycket. Visst denna parning var inte planerad, men de lyckades ändå. 

Jag kan skriva en lång lista för och nackdelar med båda avlarna. Men jag har ingen lust med det, för det är faktiskt en evighetsfråga och det känns som att detta är ändå ett uttjatat ämne. Menar jag är glad för att även Atos från träna och tävla numer och jag tar vara på det och tycker det är super roligt att läsa att fler med blandraser gör samma sak. För enligt många inom rasvärlden så köper man sig bara blandras för att man inte har råd med renrasig hund. Men faktiskt, enligt mig själv som valde att köpa Atos för 3500kr istället för en husky på 10.000kr, när jag själv hade över 140.000kr. Så handlade det inte om pengarna, utan individen i sig. Jag fastande för Atos och han för mig. Det handlade helt enkelt inte om pengarna, i alla fall för mig. Sedan kanske det gör det för vissa och för andra inte. Men vi har ju även det problemet inom rasvärlden också. Fodervärdar är ett exempel och även avbetalningar. Så det ligger pengar problem inom båda områdena..
 
Så nej, jag säger som innan: Pekar man åt ena hållet, så pekar man tillbaka på det andra.
Vad är din åsikt? Hur tänker du kring detta?
Renras och blandras - - - Två helt perfekta individer
///Becca

Kommentarer


Kommentera inlägget här: