justbeccca

1. Berätta om din hundras.

Kategori: Hundar

Då börjar vi med listan idag. Först ut är: Berätta om din hundras
 
Atos är ju blandras, med Rottweiler, Labrador, Jämthund och Border Collie. Han kommer från en kull på 9 valpar där parningen var en tjuvparning. Föräldrarna bodde på samma gård och stack till skogs en vecka. Pappan höll på att dö medan mamman kom tillbaka jätte lycklig. 
Efter Atos kull hade kommit så togs det en kull tre år senare, denna gången var den planerad och det kom fyra valpar. Dock är denna kull registrerad med en ras till, pitbull. Jag kan inte riktigt se det hos varken Atos eller Texas, så vi säger inte till folk att denna ras också ska finns i våra. 
Jag hade egentligen första turen på att välja valp på en stor kull Huskys i Stockholm, då jag ville ha en husky just då. Har läst på allt om dem och visste precis vad de behövde och en sådan ras passade mig. Men så skulle syster köpa valp, så jag åkte med för att kika på de söta varelserna. Självklart fastnade jag för Atos(då hette han Junior). Han klättrade upp i mitt knä och stannade där. Så det var liksom givet att han skulle med mig hem. Lite impulsivit och helt rätt. 
Nu rekommenderar jag inte folk att göra som mig. Men det kunde inte blivit bättre för mig och Atos. Han var allt jag sökte efter och han måste ha kännt det. Så nu 4 år senare ligger han i min soffa, helt utslagen efter en älsklingsrunda i den djupa snön i skogen. 
Utav hans raser kan jag se olika kika fram i olika sammanhang. Han är en jävel på att spåra. Det är det han trivs bäst med och en jävel på att dra(pulka osv). Vakt finns, det har varit extra duktigt på att visa idag. haha! 
 
Akhela är en korthårig Weimaraner.
Rasen är en ståendefågelhund, men är väldigt allround ras. Den kräver sin förare och måste vara aktiv både fysiskt och psykist. 
En mycket fin ras och är den mest fotograferade rasen i världen. Vilket har sina fördelar och nackdelar. 
Vi valde denna ras då det stod mellan tre och denna var den som var mest allergivänlig. Jag satt i tre års tid och spanade på dessa tre rasers kombinationer på kullar och tillslut i våras fann jag Akhelas kull. En super bra uppfödare och kombinationen var helt rätt för mig. Jag fick alla svar jag ville ha på mina frågor(det var ganska så många) och hon fick alla svar hon ville ha. 
Akhela i sig är en väldigt energisk valp/unghund. Hon blir inte trött det första och blir hon det så kan hon konsten med att power napa och sedan köra på fullt ös igen. 
När hon var fem månader tog hon sitt livs första klövsspår(färskt) och spårade otroligt fint fram till kavlen. Det första hon gjorde hos kalven var att rycka till sig en lunga(älgjakt). Måste då tillägga att Akhela var skadad under denna tid, med bruten käke. munkorg(som gips) och en stor tratt och lyckas ändå med allt detta. 
Eftersom ingen i akhelas kull skulle användas till jakt(utpräglad jakt) så testades inte valparna på jaktdelen, utan enbart valptestet. 
Weimaraner är som sagt en krävande ras och många klarar inte denna och vissa inser det nog lite försent. Man får en hund med mycket motor och vilja när jag köper sig en weimaraner. 
Jag kan säga så här, efter att ha köpt akhela och verkligen lärt känna rasen ordenligt. Så skulle jag bli skräckslagen om jag stöter på någon som säger: jag fick denna för 3000kr eller helt gratis. 
För mig är det en varningssignal, att hunden mer eller mindre ges bort och att någon är såå blind och tar emot för den var "gratis". De har ingen aning om vad en weimaraner kräver. 
Jag kommer garanterat köpa mig en till eller vänta och se hur Akhela utvecklas och alla prover visar om hon är frisk nog för en kull. För då blir det en kull på henne och självklart ska jag ha en från henne :)
 
Detta är mina raser.
///Becca

Kommentarer


Kommentera inlägget här: