justbeccca

5. Viktiga egenskaper när du väljer hund

Kategori: Hundar

Oj, här skiljer det sig markant mellan valen av både Atos och Akhela. 

När jag köpte Atos, så var jag ju egentligen första köparen på en kull huskys. Men ett möte med Atos och jag var såld. Visst jag ställde den första frågan: någon av valparna som visat vaktegenskaper? 
Den enda som hade gjort det var den jag verkligen inte tyckte om. Men när jag satte mig på huk, kom den lilla bumlingen uppkrypandes i mitt knä och jag var såld. 
Atos har alla egenskaper jag sökte hos den valpen. Han var vakt, han är självständig, lugn, tillgiven, motiverade när det gäller och en utom ordentlig spårhund! Underbar att ha med på springturer och finner sig i allt. 
Just vid köpet av Atos hade jag egentligen bara två egenskap jag sökte efter och det var vakt och aktiv hund. 



När jag köpte Akhela har så hade jag egenskaper jag sökte:
Aktiv 
Allround(vill som sagt hålla på med många olika grenar)
Lojal
Krävande 
Lugn
Eftersom Akhela köptes för att användas i tävling, så var dessa väldigt viktiga för mig. Speciellt aktiv och lojal. Allt jag ville ha, fick jag. Plus vakt! Inget jag vill ha, men skönt att veta att det finns krut i henne. 
Hon är en framåt och glad hund, med på allt(utom hantering av okända). 

När jag letade efter en valp(innan Akhela), så var det just dessa egenskaper jag gick på och fann tre raser som stämde bra med det jag ville ha och fann Akhelas kull som mest intressanta kombinationen under 2013. 

Skulle jag köpa en nu, så har jag samma kriterier, skulle även köpa en till weimis. Hade jag chansen skulle jag gärna köpa en till från samma kombination, för jag är grymt nöjd med Akhela. Även om det inte låter så stundvis. 
Sedan för mig är ju inte bara själva egenskaperna hos hunden som är viktig, utan jag analyserar uppfödaren när jag både skriver och pratar med den och mitt val med Akhelas uppfödare var så lätt, för hon gav mig de bästa svaren, hon ställde även frågor och hon är hur lätt som helat att kommunicera med och finna där dygnet runt. Hundarna växer upp på landet och har det hur skönt som helst. Så jag trivdes verkligen med valet av uppfödare. Kommer bli svårt för nästa att mäta sig med henne ;-) 
Hon gav Akhelas kull rätta verktygen för de egenskaper jag sökte efter och sånt är ytterst viktigt! 
Akhela första veckan hos oss

Akhela sista veckan hos uppfödaren 
///Becca


Kommentarer


Kommentera inlägget här: