justbeccca

Viltspårskurse

Kategori: Hundar

Har inte uppdaterat här sedan i tisdags och jag vet att inläggen kommer med större mellanrum än tidigare. Men jag har inte orkat sitta vid datorn och det är lite super lätt att skriva på telefonen eller plattan. Men nu sitter jag äntligen vid datorn och tänkte då dela med mig av Atos viltspårskurs som började i onsdags. 
Vi har en super duktigt kursledare, som jag har hört mycket bra om innan vi anmälde oss och nu så här när första tillfället var, så är jag ännu mer nöjd över att jag valde gå kursen. 
i började med att lägga spår åt varandra, på 200m med en vinkel och enbart en klöv. Alltså 100m rakt fram, sedan en 90 graders vinkel och sedan ytterliggare 100m. 
Vi är tre som går kursen och detta gör att vi har mer tid. Två av oss har spårat förut och en har aldrig gjort det och det var riktigt kul att se hur hunden som aldrig spårat gjorde ett fruktansvärt bra jobb. 
Atos är mellan hunden av duktighetsgrad på alla tre hundarna. Han var riktigt duktig, då han aldrig gått spår utan blod, utan bara med blod och klöv. Så det var lite nytt och jag trodde inte att han skulle ha intresse faktiskt. Men tänka sig så fel jag hade, han var super duktigt och vårat spår var antagligen längre än 200m. Det sköna var att ha kurs ledaren bredvid en när man gick som kunde berätta mer om hur han var i språket och varför han ställde sig och kissade. 
När Atos tappar spåret och inte finner det direkt blir han frustrerad och för att tänka på annat en liten sväng så väljer han att kissa, för att sedan leta upp spåret och fortsätta och när han väl finner spåret är det en helt annat hund, han ökar farten och går med nosen nere hela tiden! Tur är att jag har gjort i ordning en spårväska som innehåller speciellt handskar, för annars hade det inte gått att bromsa honom. 
Den tredje hunden har gjort anlagsprovet och kan detta med spårning, men de vill uppdatera sig för att kunna fortsätta i tävlandet och det var kul att se en väldigt duktigt hund arbeta. 
Jag är super nöjd med kursen, med ledare och med deltagare. Alla är goa och trevliga och självklart var jag den som stannade kvar med ledarna och pratade till drygt 23.00 :P hehe Men det är så kul att sitta och prata och lyssna på deras erfarenheter. 
 
Nästa kurs tillfälle för Atos är på måndag och då är det allmänlydnad och på onsdagen är det viltspår igen :) Så tråkigt att det nu är drygt en månad kvar på kurserna. Vill de aldrig ska ta slut! 
 
Vad sommaren har att erbjuda får vi se, Atos kommer förhoppningsvis gå anlagsprovet och fortsätta spåra under sommaren. 
Inga valpar föddes efter Atos och Agnes. Hon var skendräktig, så vi får se vad det blir med valpplanerna. Vi kikar på uppfödare på olika raser och hoppas väl på det bästa. Tänkte bara meddela detta, då jag inte nämnt något om det. 
 
///Becca

Kommentarer


Kommentera inlägget här: