justbeccca

Kommunikation, ledarskap och konflikt

Kategori:

Jag tycker det är extra intressant att läsa en av mina kurser, då den tar upp så mycket olika. 
Nu läser jag om komunikation, och hur det kan gå till. En sak jag verkligen tagit till mig är att analysera låtar. Jag sätter in låtarna i olika delar av mitt liv. Faktiskt ganska kul :)
Sedan sitter och välfigt ofta nu och reflekterar över vänskaper. Hur man liksom kan säga hur en relation är uppbyggd. Det tråkiga är när man inser saker, men oavsett är denna kurs nyttig och bra. 
Jag älskar den, trots att den är "tung", så är det rolig, för det är så roliga ämnen i. 
Det roliga är även när man läser om detta så får man en genomgång med konflikthantering. Vilken av de fem rutorna man tillhör, hur allt går till, vanan man går in på i en konflikt. 
När jag läste det insåg jag att jag faktiskt är en liten del av varje, men mesta dels är samverkan. 
Fem indelningarna:
¤ Kamp
¤ Samverkan
¤ Kompromiss
¤ Undvikande 
¤ Anpassning 
 
Kompromiss är den i mitten av alla. Tänk er en fyrkanting ruta och alllt är uppdelat på fem rutor i den. Kompromiss är i mitten för den är en del av alla. Men den är faktiskt inte den ultimata trots att man tror det på namnet. Den ultimata är faktiskt samverkan, den tar du hänsyn till ditt egna intresse och även personens intresse. Man finner en lösning, man visar intresse för bådas intressen. 
 
Nej jag verkligen älskar denna kurs! Man lär ig så mycket nyttigt! :) 
///Becca

Kommentarer


Kommentera inlägget här: