justbeccca

Ohyffsat!

Kategori: Hundar

Har idag varit på en promenad in till stan med David och Atos, där vi mötte upp Carro för att äta glass. Riktigt gott var de och samtidigt fick atos träning.
Men jag kan inte för mitt liv sluta blir förvånad över hur människor är. Atos är en snäll hund, han är totalt genom snäll. Mot allt och alla, oavsett storlek så vet han hur han ska uppföra sig.
Men inne i stan så blir han stressad och osäker. Det händer liksom lite för mycket för honom, tror ni då fan inte att de bara kommer fram folk och ska klappa på honom. De tränger sig in på hans privata utrymme och ska klappa på honom. Varken jag eller han har gett tillåtelse till det.
Tjejen som gjorde detta hade visserligen någon diagnos. Men jag tycker att om de inte vet hur man uppför sig, då kanske de inte ska gå ut själva på stan utan en assistent eller förälder.
Det första hon gör är att tränga sig in på hans privata utrymme och försöker klappa honom. Atos tar ett steg bak och vänder bort huvudet. För mig är det ett rätt klart tecken på att jag vill inte, lämna mig ifred.
Nej då, hon tar ett steg efter och förlaget klappa honom igen. Så ser jag ordentligt vad hon gör och i samma ögonblick Atos snabbt visar tänderna och nafsar efter hennes hand drar jag honom närmre mig och säger till henne att han är stressad inne i stan.. Då förstod hon nog lite, för hon slutade försöka klappa honom då.
Jag måste tillägga att jag såg i ögonvrån att hon försökte klappa honom, men trodde först att hon höll på med sin resväska (en sådan man drar). Därav min sena reaktion.

Igår mötte vi ett gäng kvinnor med en unge i en barnvagn som praktiskt taget höll på att trilla ut sin barnvagn i försök att nå Atos..
Jag blir så jävla arg på samhället, min hund uppför sig bättre än många människor och ändå är de han som är portad från massa stället som hund. Vad sägs om att förbjuda barn, föräldrar och människor med såna grova diagnoser på en massa offentliga stället?! De kan ju inte uppföra sig!! De verkar ju inte veta om att be om tillåtelse. Det är nästan så att jag ska låna grannen bil utan att be om tillåtelse. Vi vet ju alla att både klappa min hund utan min tillåtelse kan leda till polisanmälan. Precis som att jag skulle låna grannens bil utan hans tillåtelse kommer leda till en polisanmälan.

Många hundar får avlivas pga att många är så oansvariga och skyller sedan på hunden. Låt mig säga detta: det är er det är fel på. Ett stor jävla fel! Uppenbarligen har inte era föräldrar gjort ett bra jobb med er. Mina lärde mig att man ber om tillåtelse och mina stoppade mig många gånger när jag var på väg mot någons hund. Men sedan är jag uppväxt med hundar i familjen och runt om mig..
TÄNK ER FÖR INNAN NI RUSAR FRAM TILL EN HUND.
Konsekvensanalys kan vara bra att göra innan det!
Jag vill som sagt kunna gå på promenad utan att vara rädd för att någon okänd människa ska tränga sig på min hund. Atos vill kunna vara hund med sitt privata utrymme!
Min hund lever precis lika mycket i detta samhälle precis som du gör.

///Becca

Kommentarer


Kommentera inlägget här: