justbeccca

Irritation!

Kategori: Hundar

Har nu på eftermiddagen cyklat mes Atos till och från Josse och Håkan, och det slår aldrig fel. När man kommer som ekipage på cykel med hund springandes bredvid så ska minst en tuta. Idag var det tre st, en på vägen dit och två på vägen hem..
Inte för att det stör mig och Atos när vi är ute på våran tur, men det finns faktiskt de som det kan störa ordentligt. Kanske så mycket att hunden rycker till, drar om kull cykeln och får mera panik. Är det så att de ekipaget har en springer som vi har så kan hunden skada sig ordentligt i stundens hetta. Är det bara i vanligt koppel kan hunden få sån panik och ägaren tappar kopplet och hunden springer ut på vägen.
Min fråga är om bilföraren kommer stå för konsekvenserna den har åstadkommit med sitt lilla "roande"?!
Jag vet att när vi cyklar och det tutar så kollar jag både Reggnr, bilmärke och färgen på bilen.. Men jag har den riden att göra det, då min inte reagerar.
Men jag tycker att de kanske ska använda hjärnan innan de tutar och gör en liten snabb konsekvensanalys. Har jag råd med det som kan komma att ske?!
Jag är i alla fall riktigt trött på det!

Hur som helst så gick våran tur bra, atos skötte sig perfekt, bortsett från panik stoppet för att kissa på vägen dit, och på vägen tillbaka var det ett panik stopp för att Bajsa. Men vad jag hört och så, så är det inte ovanligt att dom blir bajsnödiga under springturer. Och eftersom jag använder mig av en springer så blir dom panik stoppen skonsammare för hunden, mig och cykeln. Då springer är fäst under sadeln, så tar bakre delen av cykeln det rycket och gör det då inte till en sån dör vinglig och "farligt" stopp. Den är mer kontrollerad.
Så till er som har hund och cykel och planerar att cykla så rekommenderar jag en springer, finns av olika märken. Jag har Trixie bikerset och det är skit bra, man kan även ha två hundar kopplade i det samtidigt. Det får ett väldigt bra betyg av mig:-)
///Becca

Kommentarer


Kommentera inlägget här: