justbeccca

Stolt förare!

Kategori: Iphone

Idag kan man inget annat än att säga att dagen varit lyckad. Åkte nämligen runt ett ut till skogen med två mål: lägga viltspår och leta kantareller. Båda målen blev uppfyllda, en mer än den andra. Kommer inte riktigt ihåg om jag berättade för er hur vårt sista spårläggning gick innan vi tog en paus. Det resulterade i att Atos tyckte att han var på en skön skogspromenad med blandning av njutning och spårning. Men det positiva den dagen var att han tog klövern i sin mun. Så jag va nöjd ändå, ur något dåligt kommer något gott. Men efter det bakslaget bestämde jag mig för en paus, dock varade den pausen längre än planerat. Med allt som pågått i våra liv och Atosens. Men idag åkte vi ut och la ett spår, gjorde ett blandat spår. Med oroligt många vinklar, över fällda träd/grenar. Dagen efter regn, men det låg en timme och vinden var rätt stilla. Flyttade sig knappt. Självklart så tyckte Atos att han var kung när han gick, han arbetade noggrant och försiktigt. Blev mallig en sväng och passade på att kissa(även fast han var rastad innan) men sedan fortsatte han spåret fint. Tappade det en gång, men han löste det själv genom att gå tillbaka och gå om n bit av spåret. För mig är set helt okej och otroligt bra. Han utvecklas hela tiden och blir mer självgående. Efter Atos spår, så la vi ett till Texas. Då jag glömde ta med två klövar så fick Texas spår bli sist lagd och låg inte så värst länge. Men som vanligt så sprang Texas sitt spår i princip och var super duktig. Noggrann och snabb, så jag tror vi ska utöka hans spår och Atos spår med. Så jag kan summera denna spår dagen med: stolt förare och ägare!!! Det som ska köpas nu är mera blod. Och ja jag lägger spår med blod och klöver, då min hund ska användas till att söka vilt. Hundarna får bita och bära klövern för att det är en belöning. Ni som lägger med blodmjöl måste tänka extra mycket på vart ni lägger. Då det inte får gå boskap på marken för ens efter en vinter period. Ni får heller inte lägga vart som helst i skogen, då det finns en massa utkikstorn som jägarna använder sig av och utfodringsplatser till vilt. Detta för att blodmjöl är till för att hälla ut över växter på en gård, så vilt ska hålla sig borta. Det är jätte viktigt att ni läser på innan ni börjar. Samma sak gäller blod, man måste ha tillstånd av markägarna och länsstyrelsen. Sedan kan man göra upp med markägaren vissa saker. Det har jag gjort, men det är min släkt och det är till deras jaktlag min hund kommer att användas av. Nu vidare till nästa del: kantareller! Vi fann en massa, men plockade inte allt och vi var inte heller så värst engagerade i det. Så det finns mer att hämta:-) hihi även blåbär som jag tänkte jag ska plocka någon dag. Kanske i helgen, så kanske man ska lägga ett till spår i helgen också:-) Nu ska jag förvälla kantisarna och sedan åka en liten sväng till Håkan:-) Bilder från dagens spårning får ni när jag fått dom av Eveline. Det var hon som fotade idag:-) hihi ///Becca

Kommentarer


Kommentera inlägget här: