justbeccca

Dag 8 - Viktiga egenskaper när du/ni väljer hund?

Kategori: Hundar

Jag väljer en hund som har lika mycket energi som mig. Jag vet hur detta låter, men de är faktiskt så.
Jag egenskaperna varierar, jag är anpassningsbar. Men de viktigaste egenskaperna jag vill ha är oftast vakt, sedan att den har arbetsviljan som enligt mig den viktigaste.
Sen beror det helt och hållet på vilket syfte hunden ska ha. Vill jag hålla på med jakt, spår och sök då väljer jag hund med dem egenskaperna. Precis som jag skulle vilja hålla på med IPO, då väljer jag en hund med dem egenskaperna. Precis som att jag skulle välja en draghund för att kunna hålla på med drag i högre klasser.
Men mesta dels är jag ute efter en hund med många egenskaper, så man inte blir fast i just en sport. Utan man kan utöva flera. Men det tycker jag handlar om arbetsviljan.
-
Ur en valpkull väljer jag oftast hunden som kommer fram och stannar hos mig. Då den läser av mig och sedan väljer mig. Då vet jag att vi hamnar på samma nivå. Därav får jag den hunden jag vill ha. 
Jag säger nu inte att min metod är bäst, men den funkar för mig.
-
Atos när han är valp
///Becca

Kommentarer


Kommentera inlägget här: