justbeccca

Kollektivbestraffning, Sverige, hundar och funderingar...

Kategori: Hundar

Jag älskar att vara ute och gå på sena kvällspromenader med Atos och bara njuta av livet samtidigt som olika tankar, funderingar och även planer flyger genom huvudet.
Dock fastnade jag på enfundering som börjades när jag duschade innan promenaden.
Det är detta med att att förbjuda vissa raser. Så som rottweiler, Dogo argentino, amstaff, pitbull m.f. Danmark har ju redan förbjudit 17raser, Sverigw försöker väl att få till ett liknande, fast det inte riktigt går så bra. Folket tycker inte alls som statens äckliga politiker som absolut inte kan ett skit om hundar. Däremot har vissa bostadsrättsföreningar lyckats förbjuda vissa raser. De jag då undrar över, i sverige är det olagligt med KB(kollektivbestraffning). Men va det verkar som är det helt okej att dra alla hundar av samma ras över en kam. Det jag menar är att det är okej att köra KB på dessa raser och ägare. Varför inte då börja med att alla som är religiösa är psyksjuka, eftersom de lever efter en bok som är byggd på fantasi?
Eller att judar är dåliga som han Med initialerna A.H påstod. Eller varför inte säga att alla utländska som lever i Sverige är kriminella?
Eller alla lärare som jobbar med barn är pedofiler?
Vi dämmer ju alla hundar som är av samma ras, så varför inte göra samma sak med människor!

Varför helt plötsligt började tänka på detta är för att jag började tänka på ett bostadsbolag här i stan som faktiskt vill få vissa raser förbjudna hos dom.
Då funderar jag faktiskt mycket på, vad säga om blandraser? Hundar som inte kommer från Sverige och det inte riktigt finns någon som
Vet vad de är för ras i hunden?
Så som mammas(min) hund Baily. Han är en blandras från Portugal och han ser ut som antingen en rottweiler eller en mindre doberman.
Men han är en Cao De Castro De Laborero och vallhundsmix. Alltså innehåller han inget av de raser som han ser ut som. Detta jag vill ha sagt är att skenet kan bedra och vi kan inte skylla på just en ras. Jag kan lova er att även om vissa raser skulle bli förbjudna, så kommer det komma en ny "farlig" ras. För att människan fungerar så. Tas något bort från dom, så skapar dom en ny.. Det krävs mer än en "förbjudit skylt". Kanske något som man tvingar alla som vill köpa en hund gå en kurs, kanske försöka en förening som Skk fast för blandraser och det krävs att man visar upp ett diplom, körkort, licens eller vad som helst när man köper sin hund. Att polisen gör koller på gator, skogar och lite möjliga ställen på just hundägare. Så att man inte bara kan skaffa en hund.
Sverige kan ju ändå ta betalt av allt som går, så varför inte detta?
Hundarna är en del av samhället. Varför då jobba emot dom? När
Man kan jobba med dom.

Jag är för allt som gynnar oss hundägare, jag är för licens, jag är för mer krav på köpare. Jag för för hunden. Jag är för ett hundsverige!

Jag är inte för att döma raser, jag är absolut inte för att diskriminera hundar tack vare deras ras och jag är inte för hundägaren som tror att dens hund är ett vapen.

Jag vill se en förändring hos regeringen och jag vill att ni engagerar er i hundar, ägare och livsstilen innan ni yttrar er om att förbjuda raser. Jag vill att ni besöker olika uppfödare av alla raser. Jag vill att ni skriver ner information om varje uppfödare. Jag vill att ni tar del av olika brukshundsklubbar, olika kurser som hålls i olika städer i Sverige. Ni ska även gå på utställningar, lydnastävlingar, agillity, spår, sök och IPO. Finns även mindre tävlingar inom mindre grenar. Jag vill att ni lever och andas hund innan ni yttrar er om att göra en KB på dessa raser.
Men vi alla vet ju att detta aldrig kommer hända. För att det är som sagt lata politiker som styr detta land. Det är lätt för dom att sitta på sina höga "piedestaler" och titta ner på oss som lever i landet dom sakta men säkert förstör..
Sverige va ett fint land en gång i tiden, men de va innan se otroligt IQbefriade politikerna som sitter riksdagen idag började yttra sig.

Nu har ni fått min åsikt som detta, jag kommer stå för denna åsikt så länge jag lever och jag kommer ända tills dagen jag tar mitt sista andetag leva och andas hund. Skulle ni förbjuda vissa raser, så byter jag land. Man kan inte bo i ett land som utför olagliga saker.. Nej nej, de går inte!
Jag vill njuta av mina sena kvällspromenader med Atos i ett hundsverige.

Kommentarer

  • Pille säger:

    Ingen dum reflektion där du! Så sant, så sant.

    2012-04-19 | 18:51:19
  • Tina säger:

    det var en bra fundering

    det där med bostadsrättföreningar är rätt skandalöst

    hoppas verkligen att det är bara dumt politiskt prat

    underbart att ni också adopterade <3

    2012-05-09 | 15:51:11
    Bloggadress: http://cutiepiepolly.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: