justbeccca

Förändringar till det bättre

Kategori: Allmänt

Jag har ju börjat ändra på vissa saker i mitt liv. 
Det första var att sluta röka, inga nyårs löften här. Utan jag bara bestämde mig för att nu gäller det. 
Eftersom jag själv har många bollar i luften nu, så bestämde jag mig för att köra på nikotinplåster och ta i tur med en sak i taget. Så första steget var att få hjärnan att sluta säga till mig att "nu behövs en cigg" eller "den här rörelsen är bra".
Det är lustigt när man på detta sätt delar upp att sluta röka och man inser att det är ju inte bara nikotinet kroppen är ute efter. Det är hela konceptet. 
Menar min kropp får i sig nikotin via plåstren och ändå har den sagt: "nu behövs en cigg". 
Öh ne de tror jag inte. Dels vill jag inte. Men man får inte blanda andra nikotin preparat med detta märke. 
Vilket också har gjort sin del i att detta varit lätt. 
Jag har umgåtts med rökare sedan dag 1 och jag har inte en enda gång känt: "ge mig!"
Så jag valde att sluta i rätt tid. 

Med dessa plåster följer man ett program. 
Steg 1-3. Steg 1 har man i 6 veckor. Steg 2 i 2 veckor och steg 3 i 2 veckor. 

Men utöver detta har jag även börja äta nyttigare. Dels för att alla vet ju att rökning påverkar matlust samt matsmältningen. 
Vilket resulterar i att man lätt vid avvänjning går upp i vikt. Så jag har helt enkelt börjat med bättre vanor. 
Jag tänker även köpa hem ett löpband. Dels för att jag inte just nu har tiden att springa ut i skogen, men som vädret är nu, så går det inte. Inte med min olycksstatistik i alla fall. 
Yogan ska även intas igen, för bättre hållning. Då det även kommer hjälpa mig i min träning av hund. Ju bättre hållning man har ju bättre kommer mitt kroppsspråk vara. 

Jag tänker dock inte bli som alla hälsofreak som helt plötsligt har dykt upp och bara brinner för att träna, eller för att få en snygg kropp. 
Jag tänker springa och hålla med med yoga för att det kommer hjälpa mig i mitt största intresse: hundarna. 

Hur som helst så har jag bestämt att när jag varit rökfri i en månad, så belönas jag med en kapselmaskin. 
För man måste få belöna sig själv för att man faktiskt kan något, trots många misslyckanden tidigare. 
Dock ligger mitt träna på is, dåjag  fortfarande är förkyld. 
Jag började det nya året med att sluta röka och enligt mig själv straffades med att bli förkyld, vilket jag inte varit på ungefär 1 år. Så jag anser det som straff, ont i öronen, halsen, nyser och snorar. Huvudvärken kommer och går... Men jag är på bättringsväg i alla fall. 


Oavsett så är det tummen upp till mig!! :-D Jag har idag klarar 13 dagar, vilket imorgon betyder 14 dagar, alltså två veckor, 336 timmar och fler ska det bli. 
Min blogg är även första stället jag skriver ut detta på. Annars är det bara familjen, samt några vänner till David som vetat. 

2015 är redan ett bra år liksom :-D
///Becca 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: