justbeccca

Med sikte på fältprov

Kategori: Hundar

Efter att Akhela fick godkänt resultat i eftersöksgrenarna har vi tränat hela slutet av sommaren och hela hösten för att bli redo för fältprov. 
Tränat: 
Inkallning med pipa
Stopp med pipa
Följsamhet
Apportering
Revidering(söket på fält) 
Avance(från ställande till resning av fågel till stopp)

Tränar utan fågel och med fågel några tillfällen. 

Jag har känt att det varit hopplöst ett tag och valde då att kontakta Akhelas uppfödare, då jag har planer på att ta en kull på Akhela nästa år. 
Efter några timmars prat om fältträning, val av hane osv. Så kom vi fram till att jag skulle ta kontakt med Långtora hund och jakt för en utvärdering på henne. 
Sagt och gjort, så gjorde jag det i början av oktober. Mitt i allt det började min mail krångla. Så jag fick tillslut en tid den 3/11 kl: 9.00. 

24.5 mil i bil, med start 05.45 från Karlstad. Var vi(jag och Monica) framme med några stopp i Enköping på Långtora kl: 08.40 
Rastade hundarna och sedan väntade vi in instruktören. 

Tyvärr blev det ett byte, tråkigt nog så var första intrycket inte det bästa. Är man långväga kund som väntat i 2 veckor på sin tid med en specifik person, så blir man inte super nöjd när man kommer dit och får veta att man kommer få en annan. Speciellt när en timme kostar 2000kr(!). 

Men oavsett så var vår nya instruktör skit bra och när man kollade han meriter så var jag mycket nöjd med att ha fått honom(Søren). 
När vi var färdiga så hade Akhela fått utvärderingen:
"Ni kan absolut starta på prov. Som hon är i dags läget så kommer hon kunna få 3dje pris. 
Men lite mer erfarenhet och träning så kommer hon få bättre."
Sedan vill han nästa gång(om vi kommer dit igen) gå ut på fält med rapphöns och skjuta för henne. 

Så nu väntar vi på att vår uppfödare ska höra av sig och säga när hon bokat särskilt prov. Vi vill starta innan säsongen är slut. 


///Becca

Kommentarer


Kommentera inlägget här: