justbeccca

Att köpa valp när man väntar...

Kategori: Hundar

När man sitter och tittar på valpar, kombinationer, uppfödares krav, sina egna krav och mål. Så har man ju faktiskt alltid själv en plan med sitt köp av valp. 
Har sett att många hundbloggar just nu är inne i en köpa valp period. 
Många har mål och är fullt medvetna efter vad båda dom och sina uppfödare är ute efter. 

Det jag dock aldrig förstår är något som just nu är en trend bland "Svensson familjerna". 
Familjen får barn eller är i väntan på barn och bestämmer sig då för att köpa en valp.. Ingen tanke på att både barn och hundar tar mycket tid. 
Menar antingen väntar man tills barnet är några år eller tills hunden är över 1 år. 
Dessutom verkar trenden också vara att skaffa en aktiv/krävande ras. 

Jag själv som någon gång i framtiden tänker föda upp hundar, kanske bara en kull eller fler. Skulle aldrig få för mig att släppa iväg en valp till en antingen blivande eller nybliven familj. Menar har familjen själva bra erfarenhet av aktiva/krävande hundar, vilket jag då vill se meriter på dessa gamla hundar, då skulle jag kanske kunna tänka mig sälja en valp till en sådan familj. Annars icke! 

Oansvarig att köpa en valp när man redan har/kommer få mycket att göra med barn. Visst man hör: spädbarn bara sover största delen av första året osv.. Men oavsett så anser jag inte att man utan rätt kunskap kan balanser upp detta. Har sett mycket de senaste två åren folk som tror sig kunna hantera allt detta och det slutar alltid med samma sak: hunden säljs eller tas bort. 

Så ni som läser detta och är i väntan på att få barn eller har spädbarn. Köp inte en valp nu. Vänta något år. Ni har inte den tiden, med en krävande ras(som de första raser är). Ni gör inte bara er själva en tjänst utan även den blivande valpen en ärlig chans. 

Så frågar ni mig så stöttar jag inte någon som köper en valp när de är i väntan på barn eller har spädbarn. Och om jag skulle stötta någon så är det en person som då har mycket erfarenhet av arbetande hundar, som tävlat och tränat. 

Nu har jag sagt mitt för denna kväll/natt. Måste även tillägga att detta är något jag stört mig på det senaste året. Då jag la märke till denna trend för två år sedan. 
///Becca 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: