justbeccca

"Living in the moment, living my life"

Kategori: Hundar

Akhelas träning de senaste dagarna har gått åt till:
- Hårda spår
- Utställnigsträning
- Fotgående
- Fotpositionen
- Hantering 
 
Detta är ju något vi tränar varje dag. Men utställningen är den vi lägger mest krut på nu och även fotgåendet. 
Då vi ska ju på utställning den 23/3 och som det är just nu så lägger sig Akhela ner om man står för länge med godis framför henne. Då det inte var så längesedan hon lärde sig ligg-kommandot och det är ju inlärt med shaping. 
Men hon börjar bli bättre med att skilja på ligg och på stå. 
 
När jag tränar använder jag mig av dels surfplattan, då den spelar in och jag kan använda kameran som är fram så det blir som en spegel. Men jag använder mig även av den stora spegeln här hemma i träningen. Då vi inte satt upp den än och då ställer jag den på sidan och kan se oss bättre. Speciellt i utställningsträningen. 
Så ett år efter jag köpt surfplattan så har jag ett toppen argument för att ha den. haha!
 
Hårda spåren har vi som sagt ökat svårigheterna, igår fick Akhela ett lättare och bara ett. Dagen innan fick hon tre 20meters spår, som hade längre liggtid och det sista som hade längst liggtid arbetade hon bäst på. Så jag kan inte vara annat än nöjd med henne. Hon visar så enorm arbetsglädje och det är sååå kul att träna med henne. Trots att hon knappt blir trött. 
 
Fotgående nöter vi på, då Akhela går skit fint om jag har godis, men är lite överallt utan belöning framför henne. Så det är därför vi kör mycket på den. Dels är den även väldigt bra att ha med i utställningen. 
 
Fotpositionen nöter vi ju samtidigt, då lilla bruttan har fått för sig att det är okej att skicka ut bakänden. Även komma in och sätta sig snett, lägga sig snett osv. Så vi kämpar på. Just i detta verkar hon vara lite seg. Men det kommer med tiden det med. Vi har inte bråttom! 
 
Hanteringen går väldigt framåt. Hon kan numera stå och bli klappad på, och att någon tar i henne utan att hon skyggar undan varje gång. Någon enstaka gång gör hon det. Men mycket tror jag även handlar om personen som ska ta i henne, hur den är. Är det någon som tvekar lite, så skyggar hon. Men är det någon som inte gör som stor grej av det, så bryr hon sig knappt. 
Så jag tycker vi kommer väldigt mycket framåt. Sedan att vi inte kommit såpass långt att kolla själva tänderna kanske inte är så bra. Med tanke på utställningen om 1.5 vecka. Men skit samma. Hon är super duktig ändå! Vi ligger i mer i träningen bara och hon står 8/10 gånger kvar på samma ställe med fokus framåt. Så jag är skit nöjd! 
 
Fick även nya ideer igår på klubben med hanterings träningen. Så nu kör vi även på dom och till helgen tänkte jag att jag ska använda mig av det om det är folk ute. För ja, jag måste ha hjälp av kända och okända personer. Så jag får ta och hålla mig vaken på kvällarna och fixa så vi kan träna då. 
 
Nu tänkte jag strax gå ner till planen och köra ett pass med henne och sedan bara ta en liten runda i skogen så hon får löpa lite fritt. Då det är sååå underbart väder ute idag igen!
Akhela får ju mer motion nu än Atos just nu, eftersom han enbart får gå 10mins koppelpromenader. Vilket han tycker är skit orättvist, men han kommer förstår sen varför. Dessutom orkar han knappt vara vaken som det är just nu. Så han lider inte riktigt heller för den delen. 
 
///Becca

Kommentarer


Kommentera inlägget här: