justbeccca

Idéer och svårigheter

Kategori: Hundar

Akhela fick ett hårt spår igår, här utanför hemma på parkeringen. Vi bor ju i ett typ radhusområde, så asfalt finns det gott om. Men inte bara det, vi har ju faktiskt skog cirka 20-30meter från dörren också. 

Akhelas spår var cirka 40meter och eftersom hon är nybörjare(även jag) så får hon ta spåret direkt det är färdig lagt. 
Men som vanligt när gjort något några gånger(2) så är det inget svårt för henne. 
Utan hon bara möljer på och tar belöningen i slutet, vilket måste vara godis. Annars så slutar hon inte spåra. 
Så jag skrev till hon som hjälpt mig med att börja hur jag ska gå vidare, då detta är för lätt för henne. Så nu ska godis mängden i spåret minska och även liggtiden öka. Ska även testa att lägga dit en tändsticka och se hur hon reagerar. För man vill ju ha en markering på den. 
Så idag ska hon få ett sådant spår och se hur det blir :-) Lite svårare, så det krävs lite mer av henne. 
Jag själv tror att hon kommer gå förbi tändstickan, då hon är så fullt upptagen med att spåra och vill bara fram. Men jag hoppas att hon gör någon form av markering av den. Ska bli kul att se! 

Sedan så satt jag igår och läste på lite andra hundbloggar, ni vet ju att jag är medlem i hundbloggar! På Facebook och jag trodde faktiskt aldrig jag riktigt skulle få ut något speciellt av det, mer än att läsa hur andra tränar. Vilket jag tycker är skit kul. 
Men igår så hamnade jag på en blogg där de hade varit ute och viltspårstränat. En av hundarna som var med igår, tränar inför öppenklsss. Vilket innehåller skott. Som ni nu förstår är det lite svårt att träna på själv, utan någon med startpistol eller apportkastare(en apportkastare för er som inte vet är en mojäng som skjuter iväg apporter och innehåller då skott). 
Men dessa tjejer använde sig av ballonger! Skit smart ju! Så när Atos är frisk igen och vi ska dra igång med spårningen på riktigt, så ska jag använda mig av ballong som skott. Just för att lära honom att efter smällen kommer mer arbete. Hade jag varit 100% säker på att han klarade av skottet hade jag inte tränat öppenklsss utan gjort ett prov direkt. Men nu vill jag inte chansa. Jag vill ge Atos en ärlig chans till att lära sig att jobbet är inte slut vid skott.

Så detta med att läsa andras bloggar är jätte bra, för helt plötsligt så har man fått en ny metod, eller en ny idé eller bara med lärdom. Så jag rekommenderar andra som läser min blogg att läsa andras bloggar och bli själv om du har Facebook konto medlem på hundbloggar!(glöm inte "!" I slutet av ordet). 

Nu ska jag dricka upp mitt kaffe och sedan klura lite mer på hundträningen och ta en promenad :-) 


///Becca 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: