justbeccca

4. Hundsport/er du tränar?

Kategori: Hundar

Atos tränas i spår, vilt spår, personspår, drag, specialsök och ska börja rallylydnad. 
För honom är allt annat tråkigt. Atos är en väldigt svår motiverad hund och väldigt självständig. Därav passar spår honom. Han får göra sitt jobb, utan att jag kräver en massa av honom. Jag måste lita på honom och det trivs han bäst med. Sedan får han lära sig lite trix också, men det är bara lite sånt där kul saker. 
Han älskar just spårningen och speciellt viltspår. Men som det är just nu står allt still utan specialsöket. Där vi håller på att mata in liggmarkeringen på älg. Ja, ni läste rätt. Älg. Just för att han används i jakt på eftersök och även i drivning. Då vill jag när han är nära att han ska lägga sig ned, så jag lätt greppa honom i selen, medan skytten gör sitt jobb. I framtiden är det väl jag som ska göra det jobbet med. Men just nu vill jag hade det så här. Vi är minst i vägen då! Kanske också ska lägga till att Atos är bandhund och inte lös under jakt. Jag vill ha kontroll på honom även om det är han som gör allt jobb. 
 
Akhela där emot, hon tränas i tävligslydnad, i personspår, ska även hålla på med viltspår(testad en gång), sök, specialsök och framtiden ska hon testa på agillity och även rallylydnad. Jag vill kunna varva olika sporter så man inte bara matat på med en och sedan visar det sig att hon hade passat bättre till något annat. Hon tränas ju även i utställning, men det är väl ingen sport?! 
Men just nu är det mest lydnad, vardagslydnad(något hon verkligen inte riktigt förstått ibland) och utställning. Men om jag ska var helst ärlig, så står det rätt mycket still på träningsfronten med henne. Eller ja, vissa saker går skit bra, medan andra inte. Hon är inne i den där perioden som innehåller så många perioder. Ni vet, "va? nej jag förstår inte". Även om hon kunnat det sedan 10veckors ålder.. Eller så börjar hon med dumheter som att skicka ut rumpan och gå för långt fram i fotgående..
Men jag tänker inte ge mig, hon ska gå bra och fint igen! 
Akhela är ju köpt som tävlingshund och framtida avleshund(OM hon är frisk) och jag är helt ny inom tävlingslydnads delen, men jag har en skit bra bok, massor med info och en klubb med underbara medlemmar som hjälper till och jag har som sagt anmält akhela till en lydnadsdag med en super bra tränare. Såå kul :) Min tanke är: Alla måste vi börja någonstans. 

 
Något jag verkligen måste skirva med här är ju ändå det bästa träningsredskapet någonsin, KLICKERN! Jag tränar bara personspår, drag och viltspår utan klicker typ. Det är de enda jag tränar utan klicker. Annars är allt klickern med i ett hörn eller hela tiden. Jag har den även med mig ute på promenader, dels för att klicka bort beteenden, men även för att jag får infall att nu ska vi göra något kul. 
 
Vad tränar du för något med din hund? 
Vad har du för planer med din?
///Becca

Kommentarer


Kommentera inlägget här: