justbeccca

Inofficiella utställningen Lillerud 30/9 2014

Kategori: Hundar

Idag var det dags för utställning. Vi har haft uppehåll nu sedan 19/7. Så det var lite små kul och spännande att se hur det egentligen ligger till för Akhela i detta. 

Måste säga att hon har vuxit en del. Problemet hon haft de senaste gångerna vi tränat, med att dra när vi springer fanns inte idag. Hon var super duktig i det. Plus så visade hon STORA framsteg med att stå still i samma ställning länge. Hon flyttade sig EN?! gång under hela bedömningen. Då även i gruppfinalen. Matte är MÄKTA stolt över sin tjej! 
 
Akhela fick HP, BIR och blev BIG 3 med en otroligt fin kritik, av en riktigt hård domare. Många fick bara en tack present och kritikkort och inget mer. Så det var inte en "givmild" domare. Vilket jag tycker är bra. Man ska ha en rättvis domare så förhoppningar inte byggs upp, för att allt sedan ska gå i kras. 
Big 3:a
 HP, BIR och BIG 3
Jag har några synpunkter på dagens utställning. 
För det första ska arrangören se att att rätt rosetter med rätt färger och tryck finns. Man ska inte som i mitt fall få en rosa rosett i gruppfinalen när man blir placerad på 3:dje plats. 
Såg att valp gruppfinalernas placerings rosetter var alla gröna?! 
Text ska även finns på dessa! 
 
BIG 1: Irländsk Rödsetter. BIG 2: Grosser Münsterländer BIG 3: Weimaraner KH BIG 4: Strävhårig Vorsteh
Gruppfinal, domaren Malin Persson och vi
Sedan ska inte en Veteran ställas mot unghundar i öppen klass i gruppfinal. Varför ha klassindelningar i bedömningen för att sedan ta bort den i gruppfinal. Ingen av oss andra utställare hade en chans med våra 15-16 månaders hundar när de möts av en veteran på 9 år! Så jäkla orättvist! 
Klart att våra unghundar inte vinner, de har mindre erfarenhet och inte lika många års träning. Menar när alla vi med unghundar i grupp 7, köpte valp förra året så var redan dagens gruppvinnare veteran.. 

Jag är ingen äkta tävlingsmänniska. Det är kul att vinna, men jag anser att det är ett plus ikanten. Jag åker iväg så här för att utvärdera Akhela, Akhelas psyke och vår träning. Att komma åt mycket hundar på samma ställe och samtidigt presera något. 
Men det SKA vara rättvist, unghundar ska inte ställas mot veteraner. De klassas som "gamla" hundar. Det är ORÄTTVIST! 
Så jag är inte så säker på om jag kommer åka dit nästa år. Siktar nog eventuellt istället på forshaga, eller någon anna tävlig. 
 
Men jag är mäkta nöjd över dagen och Akhela föröverigt idag. Husse var även med på plats och jag har börjat plantera ett frö hos honom att han kanske ska testa att ställa ut henne någon gång. Jag hoppas på någon gång i höst. Jag vill gärna se dom två i ringen. 
Nu ligger Akhela och mumsar på ett älgben som belöning efter förmiddagens prestation, samt hon fick leka med Texas och Tia i några timmar inna vi landade hemma för drygt en timme sedan. 
Själv är jag skit trött och har tagit medicin, för jag har så ont. Så nu blir det inte många mer knop idag. Utan mest mys i soffan. 
 
///Becca 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: