justbeccca

Mycket att skriva om, men för lite tid

Kategori: Hundar

Det har gått 8 dagar sedan jag skrev sist och mycket har hänt. 
Träningsmässigt har Akhela gjort enorma framsteg och hon är en fruktansvärd rolig träningskompis. 

Vi har just nu kört mycket uppletande rutan. Mata in apporteringen.
Sedan har vi kört mycket kontaktövningar och mycket lek. 
Ibland så när man ser framsteg i ett område, så utökar man gärna svårigheterna. Efter stt ha börjat läsa boken jag köpte för ett par veckor sedan. Dressyr, fågelhundar. Så fick det mig att tänka till. 
Jag ska nog inte gå för mycket framåt. Utan jag tror att jag mellan varje moment ska ta ett steg tillbaka. 
Så man liksom ger det nya en chans att gro, medan man sedan kan efter några enkla t.ex kontaktpass gå upp till den delen man tycker man gjort framsteg i och se hur väl den delen sitter. Menar kommer inte hunden ihåg då. Varför ska man tro att man kan gå vidare och lägga på ytterligare massa svårigheter? 

Akhela funkar väldigt bra på detta träningssätt. Hon får mer tid att tänka och andas. Nu säger jag inte att detta passar alla, utan det passar oss. Varva nyinlärda delar med de delar som hon kunnat sedan bebis benen. Tror även man ger hunden en chans att göra mer rätt och på sådant sätt bygger självförtroende. 

I helgen var vi även på mentaltestet, vilket var super kul! 
Åkte hemifrån tidigt på morgonen och kom hem strax innan sju på kvällen. Alltså en heldag med bara hundar, speciellt från en och samma kennel. 
Vi har denna helg träffat två syskon till Akhela, men bara en som testades. 
Det var riktigt kul att se alla 5 hundar som testades, så olika de kan vara. Fast det ver vi ju redan. Men här pratar vi om instinkter! 
Jag är väldigt nöjd med Akhelas resultat, med tanke på att hon är 11 månader och såååå mammig. Nu vet jag hur jag ska hantera henne mer, vilket känns väldigt bra i fortsatt utveckling. 
Fick även Akhela mätt av uppfödaren och hon är 61cm (ca) vi stod på grus. Så man får nog ha med det i åtanke. 
Fick även tips på utställningen, hur jag ska göra med henne. Så det har vi övat på här hemma. Vilket det också lett till framsteg. 
Jag kan i dags läget flytta Akhelas bakben. Men vi får väl se hur länge det håller :-P haha 
Akhela har gult halsband, den framför henne är syster Ellen och den på sidan är Rozi. 

Annars så spenderas dagarna med promenader, träning, plugg, plugg, plugg, mat, fika, promenader, träning, plugg, plugg, sömn osv. 
Igår blev jag precis klar med sista inlämningsuppgiften i en kurs. Så nu är det bara att vänta på ett svar. Ska ha ett avslutnings samtal på onsdag med läraren bara också. 
Denna vecka har ju pluggandet passart perfekt medtanke på vädret. Men idag blir det annorlunda. Då vi ska till klubben en sväng och självklart ska vi köra uppletande rutan ;-) hehe 
Ska se om vi ska köra lite stadga också. Väldigt viktigt! 


Bilderna är tagna från Lockfågelns FB sida :-) 
Ha en toppen dag alla :-) 
///Becca 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: