justbeccca

Summering av älgjakten

Kategori: Hundar

Denna vecka har varit så otroligt rolig. Har spenderat tre dagar i skogen med underbara gubbar. 
Atos har fått jobba, Jobba och åter jobba. Han har chockat alla i jaktlaget med att kunna vara så passiv, men när det väl gäller så är han så på så det inte finns ord. Att han fint och tydligt talar om med kroppsspråket vart han har spår, vilket tryck han har i linan. När han har älgen nära, för då tar han dom i vind. 

Måndagen var rätt lugn men vi sökte av ett område på morgonen. Hade funnits djur på natten där. Men som alltid så är första dagen lugn. 
Tisdagen däremot, två djur efter lunch på samma ställe. Dock blev kalven skade skjuten så vi var ute på eftersök på honom, även på kon. Då hon fick omkull på asfalten. Så vi ville kolla så hon inte var skadad. Men det var hon inte. Så vi satte igång med kalven och herrejälvar vad Atos jobbade fint. 
När vi kom ut till en åker såg det ut som Atos tappade spåret. Men någon sekund senare sätter han sig ned mitt i spåret stirrar på mig och Tomas och piper. Så jag släpper ut honom i linan och han sticker ut på spåret oxh över åkrarna till grannlagets mark. In i deras skog, söker som bara den. Runt i ett U där inne, sedan ut igen på åkern. Han gick i vind och ner i marken igen. Detta betydde att vi jade kalven nära. 
Väl ute på åkern igen så gick vi kanske 20meter så kom första skottet. Då avbröt Atos och tog de lugnt. Sedan kom ett till. Sedan ropade Johan upp i radion att kalven låg ner nu. 
Så kul att se hur Atos jobbar och hur han bara slutar när dödande skottet kommer. 
Men vi såg till att han fick spåra fram till kalven. Så han fick valuta för sitt jobb. Väl framme, så tömde de kalven och Atos fick en bit lever. Den tog han så försiktigt och slukade i sig den en bit ifrån de andra. Hehe 
Atos drev och eftersökte sammanlagt i 4.5-5timmar i tisdags. 



Onsdagen så hade vi 6 djur högst upp, vid ungefär samma ställe som kalven blev skjuten på. Tyvärr la sig tjuren på grannlagets mark. Så den fick vi fint lämna över till de andra. 
Den fanns ju även en ko med kalv och en ko med dubbelkalv. De kom ner och hälsade på hos mig i mitt torn. Jag satt i ett som inte går och skjuta i, eftersom den är i en kruva vid vägen. Men jag kan däremot rapportera. 
Tyvärr blev det inget mer på onsdagen. Så vi drev av andra skogspartier vi har. Där drev vi ut en räv, Atos och jag gick ner oss i en dyhåla, hahaha 😂 han tyckte jag var jätte konstig som tvingade upp han på min sida, han tyckte vi kunde ju gått upp på andra sidan. Haha 


Igår så hade Atos och jag en ledig dag. Jag skulle få besök av en vän på morgonen, som ville se sökbanan. Inte för att vi hann titta på den utan pratade ikapp den sista tiden. Haha 
Men 07.55 ringde pappa och bad mig vara redo. För de hade skadeskjutit en tjur. Men 25min senare ringde han igen och sa att de hade drivit han till ett pass där Magnus satt som hade fått in ett jätte fint skott. 
Så vi fick vara lediga :-D
Vid halv ett kom pappa med ytterligare 4 nya klövar till oss :-D Så nu kommer set inte gå någon brist på spårningen till våren :-D 

Vi fick även i tisdags med levern och ena njuren hem till hundarna. Kan säga att se över lyckliga 😁 
Nu har vi inget mer jakt, planerat om det inte blir något oförutsett. 
Atos har gått in i nedvarvning av muskler. Så vi är ute och springer på dagarna. Eventuellt får laget en till kalv, men det är inte förens i november. 

///Becca

Kommentarer


Kommentera inlägget här: