justbeccca

Utredning på börjad för Akhela

Kategori: Hundar

Då var första besöket gjort, och inget rakt svar kunde vi få. Utan det är utredning nu som gäller och det första som är att utesluta är parasiter och bakterier. Så som rävskabb, kvalster, löss osv. 
Dock så har Akhela inga typiska tecken på dessa så de trodde att det antagligen inte var det, men huden har inte många sätt att visa sina reaktioner så vissa saker kan visas i "svårare" sätt att tolka. 
Om detta inte hjälpt om 6 veckor, så är det foder allergi utredning och jag frågade om det spelade någon roll om det var färskfoder och det spelade absolut ingen roll, om de var torrfoder eller blötfoder, utan det handlade om att de måste äta det ett tag(några månader) innan det visar sig. 
Det kunde även vara nässelutslag, men då måste vi finna vad det är som hon är allergisk emot som startade utslagen. Det enda jag kunde konstatera var att vi kommer nog spendera mycket tid här :-/ 

Men Akhela får i alla fall träffa andra hundar, träna och leka, under behandlingen. Så vi är inte fast i en månad igen, vilket jag känner är super bra. Eftersom hon behöver tränas och även få leka. Hon är ju trots allt en weimaraner! 
De sa att en allergi är otroligt vanlig, 1 av 10 hundar får en allergi. Sedan kan de utlösas av vad som helst.
Men den rasen hon är, är det inte alla vanligt med allergier. Alltså i princip obefintligt! Så jag hoppas att det bara är denna antingen parasit eller bakterie.
Men det återstår att se. 

Tänkte bara kika in och dela med mig av detta. Kan även tillägga att jag aldrig varit med om att hundmedicin kostar så mycket som de gjorde idag, 704kr! 
Tacka gudarna för försäkring med medicin inräknat. Pengarna tillbaka om 3-5 bankdagar :-D 

///Becca 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: