justbeccca

Rumsrenhet

Kategori:

Att ha en valp i hemmet ställer höga krav på en, och tar många timmar av ens skönhetssömn. 
Men ack så värt det det är. 
Som jag skrev tidigare idag, Ollie sov fler timmar i natt och det känns super bra. Då han börjar känna sig mer trygg här. Samma sak med olyckorna här hemma, idag har det enbart skett 4 olyckor inne. Två på morgonen med David och en vid sen lunch med mig, i badrummet när jag duschade. Vilket för mig är förståligt då det var rinnande vatten som lät. 
Sedan en medans vi höll på att ta på oss ytterkläderna. Annars har han varit super duktig och vi har börjar mer och mer förstå hans kroppspårk när han vill ut. 
 
Det viktigaste man måste tänka på när man har valp hemma är att dom måste ut efter tre saker:
-Mat
-Lek
-Sömn
 
 
Dock har jag träffat många som frågat mig, varför kissar valpen inne när vi precis har varit ute? 
Det är så enkelt som att man tänker inte på att valpen kissar när man kommer ut. Sedan börjar faktiskt de flesta valparna busa, med snö, löv, sig själv, dig, hunden som är med osv. Sedan går man in igen och en liten liten stund efter man kommit in så sker det en olycka. 
 
Vi gör alltid så här med Ollie, han kissar när han kommer ut, börjar han leka, ja då stannar vi ute en stund till, tills han har kissat en gång till. Vid detta laget vill han inget mer än att gå in(frusen) igen så då lekar han inget mer och då går vi in igen. Inne kanske han leker eller så dricker han och sedan lägger han sig och sover. 
 

 
Jag kan säga att jag är så nöjd med Ollie, han är en sån lätt hund, men ändå lite svår. Han är en valp, men med många lika eganskaper som Atos har. Han är en väldigt självsäker hund, han testar lite smått här hemma vad han får och inte får. Men det räcker med ett nej och han ger sig. När han väl bestämt sig för att han ska fortsätta trotts man sagt nej med t.ex. tugga på en sko eller försöker sno tv-dosan, så ger man honom bara en leksak och han är nöjd som bara den. 
Han har lärt sig var stora krukan är med alla leksaker och springer och hämtar själv. 
När jag dammsög förut så följde han efter oss och ville ha uppmärksamhet. Han hälsade på dammsugaren och sedan var det lugnt. 
När jag hade dammsugat klart så lämnade jag dammsugaren framme innan den skulle in i skåpet, då den är varm. Då passade Ollie på att ge igen för dammsugarens ljud och obehag, så han försökte bita på munstycket, men då började hela dammsugaren röra på sig, så då var det genast lite läskigt, men när den stod still var han fram igen och provsmakade.
 
Idag var Ollie och jag på en längre promenad ner till stan för att möta Carro utanför hennes jobb. Ollie var super duktig, gick jätte bra, gjorde sina behov. Mötte hundar och han bara kollade på dom, stannade upp ibland, men visade man att man har godis då fortsätter han att gå. Ingen big deal alltså. 
Däremot är cyklar och barnvagnar små farliga. 
Första barnvagenen och cykelt vi mötte fick Ollie panik av, men de andra så satte han sig fint och bara kollade. Då kan jag säga att det handlade bara om några decimeter ifrån oss. Så jag är så stolt över honom! 
Jag har nu fixat så jag på måndag ska hämta hem en barnvagn och låna till träning att gå bredvid. Sedan ska vi även träna honom gå bredvid cykel också, men det har vi egna så cyklar behöver vi inte låna :) 
 
Ville bara skryta över hur stolt jag är över Ollies anpassning här i Sverige. 
Atos är väldigt nöjd med honom och tar så bra hand om han. De myser, leker och äter ihop. Atos är nog den bästa valpförebilden som finns :) Jag är så stolt över mitt hjärta och hans bra egenskaper. Finns ingen som är som honom! <3
 
Myser så gott i soffan :) 
Mitt finaste hjärta <3
 
///Becca

Kommentarer


Kommentera inlägget här: