justbeccca

Inoficiella utställningen i Slöinge 7/12-2013

Kategori: Hundar

Nu kommer uppdateringen om min och Akhelas första utställning någonsin. Det kändes fruktansvärt bra att ha med mamma, Carro och Josse dit. Ännu bättre att både Akhela och jag gjorde våran debut ihop. 
 
På lördags morgonen så såg vi till att vara där i tid. Några på klubben sa till mig att vara där minst en timme innan så Akhela har chansen att ta in allt. Vilket jag såg till att vi gjorde, kvart i åtta var vi är. Andra ekipage på plats. Valde att sätta oss i bortre änden av våran ring. Så Akhela kunde få lite mer lugn och ro. Även jag själv, inte höra en massa prat från andra. Sånt hjälper inte i sådana situationer. 
Vi blev bra omhändertagna, fick välkomstpresent i from av prova på påse ProPlan, en vattenflaska och en fin liten remsa som det stod tack för att ni deltog. 

09:15 var det vår tur in i ringen. Akhela var ensam Weimis, men vi hade två andra hundar var en annan ras som konkurrens. Dock var bara en av dem valp. Trots att Akhela tyckte domaren var läskig fick hon kolla munnen och tillslut även känna på svansen. Men vi fick i alla fall HP och en lila rosett, sedan var det dags för gruppfinalen. Då var det Akhela mot den andra valpen. 
Där jämförde dom Akhela mot den och vi vann gruppfinalen. Fick ytterliggare en fin rosett, denna var rosa och lite större. 
Nu kommer vi till det mer tråkiga, vi fick vänta från 09.30 till klockan var 13.00 innan valp finalen var. Detta menas då att alla valpar som vunnit gruppfinalerna i sina grupper tävlar mot varandra. 
Josse och jag spenderade dessa timmar kvar på ridklubben med fika och försökte hålla värmen medan mamma och Carro åkte hem och bytte om, mamma gjorde sig även i ordning för sitt jobbpass som började 15.45. 
Pratade i telefon med olika i omgångar, gick runt för att få upp värmen och försökte låta Akhela att sova. 
 
Vid 12.30 var båda ringarna klara och folk hade en efter en droppa av och även nu började de som var kvar packa ihop sig och röra sig mot finalringen. 
13.00 var det dags för oss att gå in. Först var det valparna och där var ju Akhela med. Vi var 10 ekipage inne i ringen. En efter en plockades in i mitten, jag var en av dem som hamnade i mitt och vi har 5st inne och 5st ute i stora ringen. De som var ute i den större ringen gick inte vidare. Vilket betydde att vi var en av de topp fem! :) Åh herregud tänkte jag, nu är jag mer än nöjd. Vi har liksom gått till finalen, vi är i topp fem. Man kan inget annat än att vara nöjd med dagen. 
Nu började vi springa runt igen, dock hamnade vi bakom en valp av den fluffiga typen som faktiskt inte alls var trevlig. Jag kan inte riktigt förstå att den faktiskt gick vidare och fick vara med. En valp som gör utfall i utställningsringen anser inte jag vara en bra representant för själva rasen i sig. Men jag var inte domaren. 
Vi fick som sagt lite problem med denna och efter en snabb analys så tog både jag och även ekipaget efter mig förbi denna varelse. Sedan var det lugnt. Antagligen ville den inte ha hundar bakom sig. 
Nu började domarna plocka in en efter en på prisplatserna. Femman, Fyra, Trean. Till sist var det vi och en vinthund kvar om andra och första plats. Vi sprang något varv och sedan kliver domaren fram till mig, sträcker fram handen och säger GRATTIS! 
Varpå jag stannar upp, säger tack och tittar lite förvånat på honom. Kikar snabbt på rosetten(ser inte vad det står), kikar på hundskylten som visar vilken plats man fick, den var röd. Min rosett är rosa.. 
Han hade noterat min förvåning och säger:
Domaren: Blev du förvånad?
Jag: Ja, detta hade jag inte räknat med. 
Domaren: Det syns, men grattis. Ni kom på första plast. Ni vann :) 
                                             Vinnar fotot :)
 
                                                  Kritikkortet :) 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Akhekla med alla rosetter, sin tomte och stolt matte! ProPlan säcken vi vann, orkade vi inte bära med bort till vårat ställe. 
 
Jag går fram till första platsen och skrattar mer eller mindre, berömmer Akhela, skakar hand med domaren. Väntar på fotografering, säger grattis till tjejen på andra platsen. 
Varpå somaren kommer upp emellan mig och tvåan och säger till oss:
Domaren: Det syns att ni har ett bra samarbete med era hundar. Detta ska ni forstätta med. 
Jag och tjejen: Tack :D 
 
Nu blev vi fotade. Folk apploderade och jag är fortfarande lika chockad. Chockad över att på våran första utställning går vi och vinner våran klass, vi blev BIS Valp(Best in Show). Akhela som den 23 september hade fått sin käke bruten. 
Som den 23Oktober blev friskförklarad, men fick på börja en utslagsutredning. Vi har fått våran revange! 
Vi gör ett bra jobb, vi är sammansvetsade! Vi ska absolut testa på detta igen :) 

För er som inte vet så kommer inte detta med i SKK databas, då det var inoficiell. Men alla valpklasser är inoficiella. Inte förens hon går upp i junior klassen som vi kan få in det i databasen. 
 
Den 7/12-2013 är en av de kallaste med roligaste dagarna i mitt liv. Jag levde på denna dag länge och kan fortfarande göra det. 
Vi firade våran framgång med att på måndagen när vi hade kommit hem, så tog jag med Akhela ut i snön och fotade henne och lekte en massa. Vi åkte även och lekte i rastgården på tisdagen. 
 
///Becca

Kommentarer

  • Någon säger:

    Grattis va roligt att de gick bra för er. :)

    Svar: Tack så mycket ;-)
    Becca

    2013-12-31 | 19:02:00

Kommentera inlägget här: