justbeccca

Akhelas framsteg <3

Kategori: Hundar

Jag lovade egentligen att skriva om Akhelas framsteg i träningen i helgen. Men har inte suttit vid datorn något och har inte haft tid riktigt till det. Har mestadels bloggat från telen, och då går det inte skriva på ett bra sätt utan att bli stressad. Sån är jag i alla fall. hehe
 
Akhela och jag tränar ungefär 5dagar i veckan på lydnad och sedan har vi 2 vilodagar och tränar dessa två dagarna utställnings stå. Utställningsstå tränar vi 2 gånger om dagen i tre minuter. 
 
Akhela har gjort såna framsteg och kunde redan efter första timmen med träning gå fot med mycket bra fokus på en sträcka på 20meter. Nu har vi utökat sträckan och la då även till hur hon ska gå in/runt mig för att komma på rätt ställe. 
Igår började vi med stop, den var dock mycket svårare. Hon är en hund som vill framåt, allt går lätt och smidigt så länge det går framåt. Men att stanna är grymt svårt för henne. Men hon började förstå principen. Ska strax gå ut och träna det med henne en liten sväng nu. 
Hon har även svårt för "ligg" kommandot. Men det handlar som sagt om att hon är "påsprång" hela tiden. Så här ska vi börja med passitvitetsträningen. 
 
Vi har även tränat mycket inkallning och lagt till pipan på det, så att hon lär sig att komma på pipans ljud. Självklart är den rosa och är 210½. 
 
Vi har inte riktigt börjat med ensamhetsträningen än, hon lämnas med Atos små stunder och då skriker hon så mycket hon kan. Men ska faktiskt nu efter att ha varit ute och tränat henne, ta en bok och sätta mig utanför hemma i en timme och låta henne gå igenom hela processen. Spelar även in henne så jag kan se vad hon gör. Men det är bra för henne att bearbeta och se hur Atos agerar. För Akhela tar efter Atos väldigt snabbt, men hon har inte riktigt fått chansen än att göra det. 
 
När vi är iväg och tränar så är vi faktiskt inte på klubben än, utan vi är med en kompis Svärdan och hans malle och tränar på ett superbra ställe. Visst vi delar plats med bilar och Mc åkare, men vi alla visar varandra respekt så vi får alla plats. 
Till veckan börjar ju Atos cirkel, klickergrund. Jag kan redan principen och användnigen med klickern, men jag tycker det är kul och Atos tycker klickern är rolig. Så jag tycker det passar oss perfekt. Ska även då i samma veva introducera klickern för Akela tänke jag och även då får Monica som är cirkelledare träffa lillan. Monica var kursassistent på Allmänlydnaden och det var hennes hund vi använde efter Allmänlydnaden och tränade hundmöten med Atos. Då Atos behöver träning med schäfrar efter då han blev påhoppad och släpad.. Vilket han har gjort såna otroliga framsteg med. Speciellt med Svärdans schäfer(han har en schäfer och en malle). Atos friade till Albert. hehe Så det ser jag som framsteg :) 
 
 
 
 
Jag vill inte träna allt för mycket med Akhela på en och samma gång. För hon behöver tid att smälta det. Svärdan och jag gör så när vi tränar att vi tränar en hund i taget. 
Beroende på vem som är först på plats börjar. Så tränar denna tills den märker att sina hund börjar bli trött. Då får den gå in i bilen och vila under tiden den andra hunden kör på. 
Detta har faktiskt lett till att Akhela bearbetar det hon precis lärt sig, så hon kommer ut ur bilen nästa gång med mer kunskap och har fattat vad det går ut på. Tycker det är ett super bra sätt att träna på. I alla fall när de är små och lär sig nya saker. Jag ger henne en chans att lugna ner sig, vila och bearbeta det. På Akhela och Milou funkar det. Säger inte att detta funkar på alla nu, men för oss funkar det. Plus på det så får de passitivitet i bilen, då vi har luckorna öppna och ut mot där vi tränar. 
 
 
Har tyvärr inte några biler på när jag och Akhela tränar. Då jag glömmer bort att be om att någon ska ta det. Men ska försöka bli bättre på det ;) hehe
 
Det är meningen att jag ska uppdatera minst en gång om dagen, men just nu så tränar jag hundarna, träffar vänner, pluggar och städar hemma. Så jag hinner liksom inte riktigt. På kvällarna när jag är klar med allt så somnar jag i princip direkt. Men ska bli bättre att skriva. Har märkt att jag kan skriva flera inlägg på en dag och sedan kan det gå några dagar. 
 
///Becca

Kommentarer


Kommentera inlägget här: