justbeccca

Debatten

Kategori:

Har precis kollat klart på debatten på SVT PLAY om hundattacker. 
Kan bara säga att jag blir ganska så arg och frustrerad på detta. För det första är programmet enbart uppbyggt på att visa felen med hundraser och hundägare. Programledaren är inte intresserad av att höra allt så som när Irene försöker förklara rasförbuden i Danmark och att det inet gått så som de önskat, den informationen viftar programledaren bort. Just så som hon beter sig i detta gör mig mer förskräckt än över en hundattack. Det är detta som leder till att de är som de är idag. Oansvariga icke lyssnande människor. Finns ganska så klart och tydligt hundägare som är såna, men även människorna runt om är exakt likadana. Jag kan inte ens få den respekten jag vill ha när jag är ute på promenad. Jag kan inte få styra vilka som får hälsa eller inte. Utan för att de ska förstå att jag inte vill att de ska hälsa får jag gå därifrån och vara skit arg.
 Här får ni länken, spola fram till 12.09 där börjar debatten om hundattacker. 
 
Jag kan säga så här, min första fråga när jag såg videon på rottisen och barnet i brunnsparken var: vad hände innan? vad gjorde barnet som fick hunden att tro att de skulle leka? 
Jo, av egna förutfattade meningar om att föräldrar har noll koll och noll uppfostran på sina barn. Jag blir utsatt för dessa flera gånger om dagen när jag är ute med min hund och mina dagmattehundar. Jag blir så jävla arg påd detta, det är inte mitt ansvar att skrika åt era barn eller uppfostra dom. 
Jag skaffade hund för att jag vill uppfostra och ha min bästa vän nära mig. Ni skaffade barn för att ni ville ha ett ansvar lika mycket som jag ville ha de över min hund. Men utav oss, så är jag den enda som gjort ett bra jobb och uppfostrat min hund och tagit mitt ansvar. 
 
Försölsta gången i mitt liv kan jag säga att Fredrik Steen har vettiga saker att säga i denna debatt och jag tycker att myndigheterna ska lyssna på honom. Har ger er gratis tips på hur ni kan göra den bästa undersökningen, men på något sätt känns det som ni tror den lättaste lösningen är Licens, körkort eller förbjuda raser. 
låt mig poängtera lite saker då.
1. Vi har körkort på bil, men ändå tas många för olovlig körning.
2. Vi har vapenlicens, men ändå har många vapen.
3. Förbjuder vi vissa raser, kommer problemen bara byta ras. Precis som ägarna som inte kan hundar byter raser, kommer problemen följa med dessa. 
4. Förbjuda blandraser, då har vi inte några hundar kvar alls. Det finns inga renrasiga hundar, alla är i grunden blandraser med ursprung från vargen och vargen kan vi inte ha som sällskaps djur.
 
Skulle vi nu förbjuda vissa raser och blandraser så rasar hela vårat system. Då har vi inte längre några polishundar, inga militärhundar, inga hundar inom vården och inga jakt hundar. vad händer med samhället då? Jo ganska snabbt går det utför. Så jag tycker att ni ska tänka igenom flera gånger om innan ni försöker med något. För utan hundar finns det mycket som inte kommer fungera.. 
///Becca
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: