justbeccca

Blandis

Kategori: Hundar

Igår när vi åkte till Trollhättan så hade jag med mig en tidning som jag köpte för några veckorsen, som jag inte hunnit läsa då jag även köpte en till samt har en jag prenumererar på. Men den jag läste igår heter HundLiv och skrev i detta nr om en organisation som heter Blandis. Där får man registrera sin egna hund om man vill, alltså man kan säga att det är en Skk för blandraser. Man kan som typ jag registrera en enskild hund, men även en valpkull om man har kanske råkat ut för tjuvparning eller om det handlar om planerad kull. De har även en avdeling som heter Designers Dogs, det är då de blandraser som har två raser i sig, som till exempel Labradoodle(Labrador och pudel).
Jag tycker verkligen om att läsa om just dom och hur de tänkte och tänker kring hundraser och den renrasiga aveln. De har samma inställning som mig och det känns skönt att veta att de finns fler där ute som tänker så. Bara för att man har en renrasig hund betyder inte det att den är bättre, eller har mindre sjukdomar. Risken är faktiskt att din renrasiga kan vara mer sjuk än min blandras. Men det är för att väldigt många avlar inte på bra gener, utan mer utseende. Detta gynnar absolut inte den renrasiga aveln. Jag tycker att fler skulle köpa och läsa denna tidning. Det är nr 2 2012. Finns den inte i en affär i närheten av dig så går det att beställa från deras hemsida,www.hundliv.nu.
Det står även om olika ställen man kan åka med sin hund i sommar på semester och lite annat smått och gott.
-
Jag rekommenderar just denna tiding och detta nr för er där ute som är intresserade. Speciellt för er som har blandisar.
Ville bara ha detta sagt och tipsa er där ute om detta nr :D
///Becca

Kommentarer


Kommentera inlägget här: