justbeccca

Dag 6 - Renras eller blandras?

Kategori: Hundar

Detta är alltid svårt att svara på, då min egna åsikt är blandad.
En del av mig säger renrasig då du kan kolla upp generationer av hundar bakåt. De finns på skk alla då. Men då har vi nackdelen med alla kända problem som finns hos alla raser. De flesta renrasiga är så otroligt sönderavlade och aveln enligt mig går inte rätt till. Den är inte sund längre som den var.
-
En annan del av mig säger att blandras är bättre då du kan få mindre fel på dem, då ena rasen kan stödja upp den andra. Men nackdelen då är ju att du inte kan kolla upp generationer på samma sätt, oftast är parningen inte planerad och någon av föräldern finns inte i hemmet och de kan inte ens visa en bild på den.
-
Har haft både bland och renrasig. Ingen av dem är bättre än den andra.
Jag själv är ute efter en arbetsvillig hund, då kvittar det om den är renrasig eller inte.
///Becca

Kommentarer


Kommentera inlägget här: